Bestille eller endre abonnementHvem gjør hva hos Molde kommune og RIR? Romsdalshalvøyas Interkommunale Renovasjonsselskap IKS (RIR) utfører renovasjonstjenesten på vegne av Molde kommune. Dette innebærer både innsamling og behandling av husholdningsavfallet og saksbehandling/vedtak i forbindelse med søknader om eventuelle fritak eller endringer i renovasjonsabonnementet for den enkelte hus- eller hytteeier. Renovasjonsforskriften (Forskrift om renovasjon i RIR-kommunene) fastsetter ansvars- og oppgavefordelingen mellom innbyggerne, RIR og kommunen. I tillegg har RIR utarbeidet egne detaljerte retningslinjer for gjennomføringen av renovasjonstjenesten og saksbehandling. Molde Vann og Avløp KF har ansvaret for gebyrberegningen og fakturering av renovasjonsgebyret. Bestille eller endre abonnement Standard abonnement For de fleste husholdninger vil et standard abonnement dekke behovet. I abonnementet inngår i tillegg til fastgebyret: Tømming av 80 liters biodunk for matavfall, samt tømming av 140 liters dunk for restavfall hver 14. dag, tømming av 140 liters dunk for papir og henting av sekk for plast hver 4. uke. Deling av abonnement Abonnenter som deler et standard abonnement får reduksjon i renovasjonsgebyret. Reduksjonen utgjør 50 % av det som biodunken og restavfallsdunken er priset med. Det må inngås avtale med kommunen. Abonnenter som inngår en slik avtale må dele på renovasjonsutstyret som følger et standard abonnement. Abonnentene må være i naturlig naboskap; i samme vei, parallellvei, tun e.l. Fastgebyret pr. boenhet kan ikke deles. Søknad om deling av abonnement (PDF, 458 kB) Abonnement med hjemmekompostering Det gis reduksjon på gebyret for abonnenter som hjemmekomposterer matavfallet sitt. Reduksjonen utgjør det som biodunken til en hver tid er priset med. Fastgebyret for boenhet kommer i tillegg. Det kreves at du tegner kontrakt med kommunen. Les mer om hjemmekompostering her Deling av abonnement med hjemmekompostering For abonnenter som deler abonnement og i tillegg hjemmekomposterer gis det 50 % reduksjon på restavfallsdunken. Begge abonnentene/husstandene må skrive avtale om hjemmekompostering og avtale om deling. Fastgebyret pr. boenhet kan ikke deles. Abonnement for fritidseiendommer Som hytteeier kan du velge mellom to ulike abonnement: 1. Hyttecontainer Dersom du bruker hytta lite og har liten søppelmengde, er dette et greit alternativ. Du kaster avfallet i samlecontainere som står plassert sentralt i de fleste hytteområder, de er mørk grønn og merket hytterenovasjon. Alle nye fritidsboliger blir automatisk registrert med abonnement for samlebeholder (hyttebeholder), hvis eier ikke gir melding om annet. 2. Fullt abonnement med kildesortering Dersom du bruker hytta mye eller ønsker å kildesortere velger du dette abonnementet. Det koster noe mer enn alternativ 1. Du får da utlevert samme utstyr som vanlige husholdninger med standardabonnement og avfallet blir hentet etter samme frekvens som husholdningene. Disse abonnementene dekker vanlig husholdningsavfall fra hyttelivet. Farlig avfall, elektriske artikler og grovavfall fra byggearbeider, kjellerrydding eller annet søppel som ikke kan kastes i beholderne, leveres til RIRs gjenvinningsstasjon i den enkelte kommune. Det samme gjelder hageavfall. Endre abonnement For å bestille eller endre renovasjonsabonnent (endre størrelse på dunker) må man kontakte RIR. Sist endret26.10.2020 09.29