Plikt til å koble til offentlig avløp
Dersom det er mulig å koble seg til en kommunal avløpsledning, er du pliktig til å gjøre det. Da kan du ikke søke om ha privat avløpsanlegg. Ta kontakt med oss dersom du er usikker.
Les mer om tilkobling til offentlig avløpsanlegg.
Hvordan velge riktig avløpsløsning for privat avløpsanlegg?
Det finnes ulike renseløsninger for separate avløp. Hvilken løsning som passer best for ditt avløp er i hovedsak avhengig av utslippskrav, lokale naturforhold, kostnader for etablering og drift av anlegget.
Rensekrav til private avløpsanlegget vil variere. Det stilles langt strengere krav ved utslipp til ferskvann og til grunnen, enn ved utslipp til sjø.
Disse veilederne kan hjelpe deg for å velge riktig avløpsanlegg:
For eier av anlegget: Veileder for anleggseiere av mindre avløpsanlegg (PDF, 655 kB)
For ansvarlig foretak: Veileder for ansvarlig foretak for mindre avløpsanlegg (PDF, 713 kB)
Ta kontakt med oss om du har spørsmål. Vi bidrar gjerne med generelle råd og veiledning om valg av avløpsløsning.
Må jeg søke om utslippstillatelse?
Du må søke om utslippstillatelse hvis du skal:
- etablere et utslipp av sanitært avløpsvann
- øke et eksisterende utslipp vesentlig
- bytte fra en type renseløsning til en annen
- etablere utslipp fra små hussamlinger som samarbeider om felles avløpsløsning
- etablere avløp som går til lukket tank
I tillegg til utslippssøknaden, skal det sendes inn en byggesøknad etter plan- og bygningsloven. Det er krav om søknad med ansvarsrett, så kontakt et profesjonelt firma som kan søke for deg. Les mer og send inn byggesøknad digitalt.
Må jeg søke om utslippstillatelse ved utbedring eller endring av renseanlegg?
Slik søker du
Beregn god tid – det kan ta tid å samle alle opplysninger du trenger. Når du skal etablere eller utbedre et privat avløpsanlegg, må du søke om både utslippstillatelse og byggetillatelse.
Ta kontakt med oss for å få vite hvilke krav og eventuelle lokale tilpasninger som gjelder. Vi gir deg veiledning om hvordan du skal søke, hvilke vilkår og krav som gjelder, og om det planlagte anlegget er i samsvar med kommunens planer etter plan- og bygningsloven.
Vedlegg
I tillegg til søknadsskjemaet må du fylle ut og legge ved disse vedleggene:
- Dokumentasjon fra nøytral fagkyndig (DOC, 157 kB)
- Begrunnelse hvis du søker unntak fra rensekrav
- Dokumentasjon av rensegrad og anlegg (DOC, 270 kB)
- Kart med plassering av anlegg
- Liste over eiendommer som allerede er tilknyttet anlegget
- Vurdering av interesser som blir berørt (DOC, 180 kB) (drikkevannsforsyning, friluftsinteresser eller lignende)
- Kopi av varsel til berørte parter (DOC, 134 kB) og Kvittering for nabovarsel (DOC, 144 kB)
Eventuelle klager eller protester du har mottatt
Når du sender varsel til berørte parter, skal du samtidig sende kopi av varsel til kommunen. Ta kontakt med oss dersom du er i tvil om hvem som skal varsles. Sørg for å få kvittering for at varsel er sendt (for eksempel digital sending, kvittering på rekommandert brev eller underskrift). Søknad om utslippstillatelse kan ikke sendes til oss før svarfristen på fire uker for disse varslene har gått ut.
Søknadsskjema
Fyll ut søknadsskjemaet og legg ved vedleggene. Bruk hjelpetekstene i søknadsskjemaet - de er merket med et spørsmålstegn.
Søk om utslipp av sanitært avløpsvann
Er du profesjonell aktør må du foreløpig bruke søknadsskjema i pdf-format (PDF, 483 kB) - dette fordi eier av anlegget må skrive under på skjemaet.
Hva koster det?
Saksbehandlingsgebyr og tilsynsgebyr for vann, avløp og utslipp
Tilsyn og kontroll av private avløpsanlegg
Hva skjer videre?
Saksbehandling og vedtak
Søknaden behandles av oss når vi har mottatt en komplett søknad med alle vedlegg. Du vil få svar innen saksbehandlingsfristen på seks uker. Om du ikke har hørt fra oss innen seks uker, regnes tillatelse som gitt.
Vår saksbehandlingsfrist på seks uker gjelder ikke dersom du søker om unntak fra rensekravene. Vi behandler likevel søknaden så fort vi kan.
Dersom du har levert en ufullstendig søknad, vil vi så raskt som mulig gi deg beskjed om hva som mangler. Vi kan ikke starte behandling av søknaden før vi har fått alle nødvendige opplysninger.
Etter at vi har behandlet søknaden vil du få tilsendt et skriftlig vedtak fra oss.
Husk at du også må ha tillatelse i henhold til plan- og bygningsloven før du setter i gang arbeidet.
Klage
Klagefristen er tre uker etter at du har mottatt vedtaket. Forklar hvorfor du mener at vedtaket bør endres, og legg ved dokumentasjon dersom du har nye opplysninger i saken.
Etablering av anlegg
Etter at du har fått nødvendige tillatelser på plass, må du vente tre uker før du starter arbeidet - da har klagefristen gått ut. Arbeidet må uansett igangsettes senest tre år etter at du har fått tillatelse. Dersom arbeidet av en eller annen grunn stopper opp og det blir et opphold i arbeidet på lengre enn to år, mister du retten til å etablere avløpet og må søke på nytt dersom du vil fullføre.
Anlegget må oppføres og plasseres som vist i skissen du sendte inn sammen med søknaden. Dersom det blir endringer, må du kontakte Molde vann og avløp KF før du starter. Hvis det blir vesentlige endringer må tillatelsen kanskje vurderes på nytt.
Når anlegget er ferdig skal det sendes inn ferdigmelding. Her må du legge ved
- skisse med påsatte mål for avløpsanlegget
- gravebilder
Send inn ferdigmelding
Drift av anlegget
Eier er ansvarlig for drift og vedlikehold når anlegget tas i bruk. Kommunen er tilsynsmyndighet og fører tilsyn med at kravene overholdes.
Slamtømming
Det er tvungen tømming av slamavskillere. Les mer om slamtømming.
Se også
Jeg vil knytte meg til et kommunalt avløpsanlegg
Lover og forskrifter
Forurensingslovens kapittel 12 – mindre utslipp
Forurensningslovens kapittel 13 – større utslipp