Brukerundersøkelse i helse og omsorg

Helse- og omsorgssektoren gjennomførte i perioden 27. januar–2. mars 2025 en brukerundersøkelse for de som mottar hjemmetjenester.

Om undersøkelsen

Alle mottakere av hjemmetjenester, med unntak av brukere som bare har tjenesten matombringing og/eller trygghetsalarm fikk mulighet til å delta i undersøkelsen. 

Formålet med undersøkelsen var å få kunnskap om hvordan brukerne opplever kvaliteten på tjenestene. Dette gir oss mulighet til å forbedre og videreutvikle tjenestene våre.

Undersøkelsen er laget av Bedrekommune (Kommuneforlaget). Spørsmålene i undersøkelsen var fordelt inn i fem kategoriene:

  • brukermedvirkning
  • resultat for brukeren
  • respektfull behandling
  • tilgjengelighet
  • informasjon

Resultater fra undersøkelsen i 2025

335 brukere sa sin mening om hjemmetjenesten, noe som tilsvarer 59 prosent av alle brukerne.  Alle de seks omsorgsdistriktene som tilbyr hjemmetjenester deltok i undersøkelsen. Se resultatene for hvert omsorgsdistrikt.

Alder og kjønn

Aldersfordeling
Alder Andel
Under 67 10 %
67-79 år 28 %
80-89 år 37 %
90 år og oppover 26 %
Kjønnsfordeling
Kjønn Andel
Kvinne 60 %
Mann 40 %
Ikke-binær 0 %

Resultat i kategorien brukermedvirkning

Kategori: brukermedvirkning
Brukermedvirkning
Spørsmål Veldig enig Enig Uenig Veldig uenig Vet ikke
Jeg får være med å bestemme hvilken hjelp jeg skal motta 20% 62% 5% 2% 11%
Jeg får være med å bestemme når (til hvilket tidspunkt) jeg skal motta hjelp 15% 53% 13% 5% 14%
Jeg får være med å bestemme hvordan hjelpen skal utføres 20% 55% 7% 2% 16%
Jeg er med når det utarbeides planer som angår meg (som for eksempel tiltaksplaner, individuell plan) 7% 35% 16% 6% 35%

Resultat i kategorien resultat for brukeren

Kategori: resultat for brukeren
Resultat for brukeren
Spørsmål Veldig enig Enig Uenig Veldig uenig Vet ikke
De ansatte vet hva de skal gjøre når de kommer hjem til meg 29 % 60 % 4 % 1 % 5 %
De ansatte utfører arbeidsoppgavene på en god måte 37 % 56 % 4 % 0 % 3 %
De ansatte har nok tid til oppgavene de skal gjøre hos meg 19 % 57 % 12 % 2 % 10 %
De ansatte er omsorgsfulle 43 % 51 % 2 % 0 % 4 %
Jeg får den hjelpen jeg trenger slik at jeg kan bo hjemme. 29 % 53 % 7 % 1 % 10 %
Jeg er fornøyd med den hjelpen jeg får til personlig hygiene 21 % 48 % 6 % 2 % 24 %
Jeg er fornøyd med den hjelpen jeg får til å ta medisiner 32 % 54 % 3 % 1 % 10 %
Jeg er fornøyd med den hjelpen jeg får til matlaging 16 % 36 % 13 % 4 % 31 %
Jeg er fornøyd med den hjelpen jeg får til rengjøring av boligen 16 % 46 % 14 % 5 % 20 %

Resultat i kategorien respektfull behandling

Kategori: respektfull behandling
Respektfull behandling
Spørsmål Veldig enig Enig Uenig Veldig uenig Vet ikke
De ansatte behandler meg med respekt 41 % 54 % 3 % 1 % 2 %
Nye ansatte viser legitimasjon når de kommer 13 % 25 % 23 % 15 % 25 %
De ansatte hører på meg hvis jeg har noe å klage på 22 % 60 % 4 % 1 % 14 %

Resultat i kategorien tilgjengelighet

Kategori: tilgjengelighet
Tilgjengelighet
Spørsmål Veldig enig Enig Uenig Veldig uenig Vet ikke
Det tok kort tid fra jeg søkte om hjelp til jeg fikk det 23 % 52 % 6 % 2 % 16 %
Jeg er fornøyd med antall timer jeg får hjelp 16 % 59 % 7 % 3 % 15 %
De ansatte kommer til avtalt tid 16 % 54 % 16 % 2 % 13 %
De ansatte gir beskjed dersom det blir forsinkelser 14 % 36 % 22 % 5 % 23 %
Jeg er fornøyd med muligheten for å få kontakt med tjenesten over telefonen 32 % 55 % 4 % 1 % 8 %
Tjenesten jeg får hjemme gjør at jeg føler meg trygg 31 % 53 % 3 % 2 % 11 %

Resultat i kategorien informasjon

Kategori: informasjon
Informasjon
Spørsmål Veldig enig Enig Uenig Veldig uenig Vet ikke
Jeg får god informasjon om tjenesten jeg får 17 % 53 % 11 % 1 % 17 %
Jeg vet hva som står i vedtaket mitt 12 % 41 % 12 % 3 % 32 %
Jeg får god informasjon om hva de ansatte skal gjøre 20 % 53 % 11 % 1 % 16 %
De ansatte snakker klart og tydelig slik at jeg forstår dem 28 % 58 % 8 % 1 % 5 %
Jeg er kjent med hvordan jeg skal gå fram hvis jeg har noe å klage på 12 % 45 % 13 % 3 % 27 %

Helhetsvurdering

Kategori: helhetsvurdering
Helhetsvurdering
Spørsmål Veldig enig Enig Uenig Veldig uenig Vet ikke
Alt i alt, jeg er fornøyd med den praktiske bistanden (hjemmehjelpen) jeg får 27 % 58 % 9 % 3 % 3 %
Alt i alt, jeg er fornøyd med den hjemmesykepleien jeg får 37 % 54 % 3 % 1 % 5 %

Resultat for hvert omsorgsdistrikt