Hjelp i hjemmetHjemmehjelp er et tilbud til personer som er avhengig av hjelp og praktisk bistand i hverdagen for å kunne klare å bo hjemme. Hva kan du få hjelp til? Nødvendig renhold Enkel rengjøring av rom som er i daglig bruk; støvtørking, vask av gulv og bad, risting av småtepper/matter og støvsuging utføres hver 3. uke Hjelp til vask av kopper i oppvaskmaskin. Unntaksvis hjelp til oppvask 3 ganger pr. uke Hjelp til vask av klær og sengetøy i vaskemaskin, hjelp til å henge opp og ta ned klær Hjelp til sengeskift hver 3. uke Innkjøp Behjelpelig med å bestille dagligvarer fra avtalt butikk 1 gang pr. uke Handle/bringe dagligvarer fra nærmeste butikk 1 gang pr. uke dersom ikke annen ordning er mulig Avbestilling Hvis du skal avbestille må du gi beskjed senest dagen før avtalen. Hvis ikke blir du fakturert for 1 time. Hvem kan få tilbudet? Du har et særlig behov for praktisk eller personlig hjelp i hjemmet og støtte til å greie daglige gjøremål. Slik søker du Søknadsskjema for helse- og omsorgstjenester Hva koster det? Grunnbeløpet (1G) justeres 1. mai hvert år og blir fastsatt etter trygdeoppgjøret. Les mer om grunnbeløpet på NAV sine sider. Hjelp i hjemmet Inntekt inntil G Pris Inntil 2G Kr. 230 per mnd. 2G-3G Kr. 1 264 per mnd. 3G-4G Kr. 1 745 per mnd. 4G-5G Kr. 2 641 per mnd. Over 5G Kr. 3 657 per mnd. Mindre enn 4 timer hjelp per måned og inntekt over 2G Kr. 409 per time Klage Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen innen en frist på tre uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til Statsforvaltaren i Møre og Romsdal, som avgjør om klagen skal tas til følge. Lover og forskrifter Helse- og omsorgstjenesteloven Pasient- og brukerrettighetsloven Alternative måter å søke på Du kan skrive ut utskriftsvennlig skjema (PDF, 140 kB) eller ta kontakt med sentralbordet Sist endret 26.09.2024 09.07