Årsplan Hauglegda og Øvre Bergmo barnehager 2025 – 2026 - UTKAST
2 Pedagogisk arbeid og progresjon
I Hauglegda og Øvre Bergmo barnehager bruker vi varierte arbeidsmåter for å møte barnas behov og tilpasser oss hvert enkelt barn, barnegruppen og det miljøet vi er en del av.
Gjennom spennende og varierte aktiviteter gir vi barna nye erfaringer og opplevelser som skaper engasjement, nysgjerrighet og læringslyst. Vi bygger videre på barnas interesser og gir dem utfordringer som passer til deres alder, ferdigheter og behov.
Alle barn skal få utvikle seg og oppleve progresjon. Dette gjør vi ved å tilby varierte leke-, aktivitets- og læringsmuligheter gjennom hele barnehagetiden. Vi planlegger innhold, velger metoder og organiserer det fysiske miljøet slik at det støtter barnas utvikling og gir rom for utforsking og mestring.
2.1 Omsorg, lek, danning og læring
Omsorg, lek, danning og læring henger tett sammen og utgjør kjernen i barnehagens pedagogiske arbeid. Dette er forankret i Rammeplan for barnehagen (2017) og barnehageloven § 1.
Omsorg
I vår barnehage møter vi hvert enkelt barn med trygghet, kjærlighet og forståelse. Vi er til stede, tolker barnas signaler og bygger gode relasjoner. Vi viser omsorg og støtte i barnas utvikling og mestring, og vi er nysgjerrige på hvem barna er. Vi legger til rette for omsorgsfulle relasjoner både mellom barn og voksne, og barna imellom. Vi vet at trygge barn tør å utforske og lære, og derfor er det vår oppgave å skape et miljø preget av tillit, anerkjennelse og trygghet.
Lek
Vi ser på leken som barnas viktigste uttrykksform og læringsarena. Gjennom leken utvikler barna språk, sosiale ferdigheter, fantasi og forståelse for seg selv og andre. Vi deltar aktivt i leken, støtter og veileder barna, og legger til rette for både frilek og temabasert lek. Vi vet at vennskap og gode relasjoner er avgjørende for barns trivsel og utvikling, og vi jobber målrettet for å fremme lekekompetanse og inkludering. Vi hjelper spesielt de barna som trenger støtte til å komme inn i lek og danne vennskap.
Danning
Vi skaper et miljø hvor barna får utvikle identitet, selvfølelse og evne til å ta ansvar. Vi gir barna rom til å uttrykke tanker, følelser og meninger. Vi legger til rette for at alle barn skal føle seg betydningsfulle for fellesskapet, og vi støtter deres nysgjerrighet, kreativitet og læringslyst. Vi er bevisste på å fremme et inkluderende fellesskap, der barna får bidra til både egen og andres læring.
Læring
Vi ser på læring som en kontinuerlig prosess som skjer i lek, rutiner og planlagte aktiviteter. Vi vet at barn lærer best når de er trygge, nysgjerrige og får utforske i sitt eget tempo. Derfor støtter vi barnas læring gjennom undring, samtaler og varierte erfaringer. Vi har et helhetlig læringssyn der omsorg, lek og læring henger sammen. Vi bruker både dagligdagse situasjoner og strukturerte aktiviteter som læringsarenaer, og vi gir rom for barns innspill og lekende ytringer. Vi hjelper barna å forstå abstrakte begreper gjennom konkrete og nære erfaringer.
Progresjon i arbeidet med omsorg, lek, danning og læring
-
Småbarna (1–2 år)
Omsorg: Trygg tilknytning til faste voksne. Fokus på rutiner, kroppskontakt og forutsigbarhet.
Lek: Sanselek og utforsking. Personalet støtter og deltar i leken.
Danning: Begynnende selvstendighet. Lære å sette ord på følelser og behov.
Læring: Gjennom sansing, bevegelse og gjentakelser. Bruk av sanger, rim og regler.
Småtroll (3 år)
Omsorg: Støtte i overgangen til større selvstendighet.
Lek: Rollelek og samspill med andre barn. Økt fantasi og initiativ.
Danning: Øver på å vente på tur, dele og vise omsorg. Utvikler forståelse for regler og fellesskap.
Læring: Utforsker språk, tall og natur gjennom lek og aktiviteter. Bruker kroppen aktivt.
Friskuser (4 år)
Omsorg: Trygghet i gruppa og støtte til å mestre nye utfordringer.
Lek: Mer avansert rollelek og samarbeid. Barna forhandler og planlegger i leken.
Danning: Reflekterer over rett og galt. Øver på å ta ansvar og vise empati.
Læring: Deltar i prosjekter og temaarbeid. Utforsker sammenhenger og stiller spørsmål.
Vetter (5 år)
Omsorg: Forberedes på skolestart. Støtte til å være selvstendig og trygg i overganger.
Lek: Kompleks lek med regler og struktur. Barna skaper egne lekeunivers.
Danning: Reflekterer over egne valg og andres perspektiver. Øver på å ta egne initiativ.
Læring: Arbeider med tema over tid. Bruker språk, tall og naturkunnskap aktivt i lek og utforsking.
2.2 Barnehagens fagområder
I Hauglegda og Øvre Bergmo barnehager jobber vi med fagområdene gjennom lek, hverdagsaktiviteter, prosjekter og turer. Vi ser fagområdene i sammenheng og tilpasser innholdet til barnas alder, interesser og utviklingsnivå.
De sju fagområdene er:
- Kommunikasjon, språk og tekst
- Kropp, bevegelse, mat og helse
- Kunst, kultur og kreativitet
- Natur, miljø og teknologi
- Antall, rom og form
- Etikk, religion og filosofi
- Nærmiljø og samfunn
Vi legger vekt på at barna skal få utforske, erfare, uttrykke seg og utvikle kunnskap gjennom varierte aktiviteter. Det viktigste er ikke hva barna kan, men hva de får være med på og hvordan de lærer gjennom prosessen.
Progresjon i arbeidet med fagområdene
-
Småbarna (1–2 år)
- Kommunikasjon, språk og tekst: Lytter til sanger og rim, peker og bruker kroppsspråk. Begynner å bruke enkle ord.
- Kropp, bevegelse mat og helse: Utforsker med hele kroppen – krabber, går, klatrer og bærer. Øver på grovmotorikk.
- Kunst, kultur og kreativitet: Lager med fingermaling, klosser og enkle materialer. Utforsker lyd og rytme.
- Natur, miljø og teknologi: Opplever vær, vann, sand og stein. Trykker på knapper og ser hva som skjer.
- Antall, rom og form: Leker med former og størrelser. Sorterer og stabler.
- Etikk, religion og filosofi: Opplever trygghet og omsorg. Begynner å forstå grenser og regler.
- Nærmiljø og samfunn: Blir kjent med barnehagens rom og rutiner. Deltar i små turer.
Småtroll (3 år)
- Kommunikasjon, språk og tekst: Bruker korte setninger. Forteller om opplevelser og deltar i samtaler.
- Kropp, bevegelse mat og helse: Øver på balanse, løping og hopping. Kler på seg med støtte.
- Kunst, kultur og kreativitet: Lager bilder og figurer. Deltar i sang og bevegelseslek.
- Natur, miljø og teknologi: Utforsker naturen med alle sanser. Bruker enkle digitale verktøy sammen med voksne.
- Antall, rom og form: Teller i lek. Gjenkjenner former og farger.
- Etikk, religion og filosofi: Øver på å vente på tur og vise omsorg. Snakker om følelser.
- Nærmiljø og samfunn: Gjenkjenner steder i nærmiljøet. Deltar i felles aktiviteter.
Friskuser (4 år)
- Kommunikasjon, språk og tekst: Forteller historier, stiller spørsmål og bruker språket aktivt i lek.
- Kropp, bevegelse mat og helse: Deltar i hinderløyper og turer. Øver på finmotorikk som klipping og tegning.
- Kunst, kultur og kreativitet: Lager egne uttrykk med ulike materialer. Deltar i dramalek og musikk.
- Natur, miljø og teknologi: Undersøker småkryp, planter og vær. Gjør enkle eksperimenter.
- Antall, rom og form: Sorterer, sammenligner og teller. Bruker begreper som størst, minst, foran og bak.
- Etikk, religion og filosofi: Reflekterer over rett og galt. Snakker om vennskap og samarbeid.
- Nærmiljø og samfunn: Utforsker nærmiljøet og lærer om ulike yrker og steder
Vetter (5 år)
- Kommunikasjon, språk og tekst språk: Bruker språket til å forklare, argumentere og samarbeide. Øver på bokstaver og lyder.
- Kropp, bevegelse mat og helse: Viser kroppskontroll og utholdenhet. Øver på selvstendighet i hverdagsaktiviteter.
- Kunst, kultur og kreativitet: Planlegger og gjennomfører egne prosjekter. Utforsker ulike uttrykksformer.
- Natur, miljø og teknologi: Stiller spørsmål, utforsker og dokumenterer funn. Bruker digitale verktøy aktivt.
- Antall, rom og form: Bruker tall i lek og spill. Øver på måling, mønster og enkle regnestykker.
- Etikk, religion og filosofi: Reflekterer over egne valg og viser forståelse for andres perspektiv.
- Nærmiljø og samfunn: Deltar i planlegging og gjennomføring av turer og prosjekter. Forberedes på skolestart.
2.3 Satsingsområder
I Hauglegda og Øvre Bergmo barnehager har vi to hovedsatsningsområder dette barnehageåret:
Kunst, kultur og kreativitet (KKK)
Vi deltar i det regionale kompetansehevingsprosjektet, REKOMP, og er nå inne i siste del av det arbeidet som handler om kunst, kultur og kreativitet som vi skal holde på med ut det første semesteret. Målet er å skape små og store estetiske opplevelser og gi barna rike og varierte erfaringer og mulighet til å uttrykke seg på mange ulike måter. Barna skal få utforske materialer, teknikker og uttrykksformer som musikk, dans, drama, billedkunst og litteratur.
Progresjon i arbeidet med kunst, kultur og kreativitet er det samme som det som står listet i kapittel 2.2 Barnehagens fagområder
Trygghetssirkelen (COS-P)
Vi jobber systematisk med trygghetssirkelen som en del av vårt arbeid med relasjoner og tilknytning. COS-P hjelper oss å forstå barnas behov for både utforsking og trygghet. Målet er at alle barn skal oppleve at de har voksne rundt seg som ser dem, forstår dem og støtter dem – både når de er nysgjerrige og når de trenger trøst.
Progresjon i arbeidet med Trygghetssirkelen:
-
Småbarna (1–2 år): Faste voksne gir trygghet og forutsigbarhet. Barna får hjelp til å regulere følelser og bygge tillit.
Småtroll (3 år): Barna øver på å sette ord på følelser og behov. De får støtte til å løse konflikter og forstå egne reaksjoner.
Friskuser (4 år): Barna reflekterer over egne og andres følelser. De får støtte til å ta ansvar i lek og samspill.
Vetter (5 år): Barna viser økt selvstendighet og empati. De får støtte til å forstå sammenhenger og ta egne valg i trygge rammer.
Hvor er barnet på sirkelen akkurat nå?Vi har som mål å gjennomføre COS-P-kurs for foreldre i barnehagen. Hensikten er å styrke foreldres forståelse av barnets behov og fremme trygg tilknytning mellom barn og foreldre med følgende mål:
- Styrke relasjonen mellom barn og foreldre
Kurset hjelper foreldre å forstå barnets følelsesmessige behov og hvordan de kan møte disse på en trygg og støttende måte. - Øke foreldres sensitivitet og refleksjon
Foreldre lærer å tolke barnets signaler og behov, og å reflektere over egne reaksjoner og handlinger i samspill med barnet. - Forebygge utfordringer i barns utvikling
Trygg tilknytning er en viktig beskyttelsesfaktor for barns psykiske helse og sosiale utvikling. COS-P gir foreldre et verktøy for å støtte barnets emosjonelle regulering og selvfølelse. - Skape felles forståelse mellom hjem og barnehage
Når både foreldre og ansatte har kjennskap til trygghetssirkelen, styrkes samarbeidet om barnets trivsel og utvikling. - Tilby støtte i foreldrerollen
Kurset gir foreldre trygghet og støtte i en krevende rolle, og bidrar til å redusere stress og usikkerhet i foreldreskapet.
2.4 Spesialpedagogisk arbeid
I Hauglegda og Øvre Bergmo barnehager skal alle barn få et inkluderende og likeverdig tilbud, uavhengig av funksjonsnivå eller behov for ekstra støtte. Vi tilpasser det allmennpedagogiske tilbudet slik at det møter barnas individuelle behov, og vi samarbeider tett med foresatte og eksterne instanser som PPT og helsestasjon.
Vi bruker BTI-modellen (Bedre Tverrfaglig Innsats) for å sikre tidlig innsats og helhetlig oppfølging. Personalet har god kjennskap til barnehageloven § 31 og § 37, som omhandler rett til spesialpedagogisk hjelp og tilrettelegging.
Vi jobber systematisk med å observere, vurdere og tilpasse hverdagen slik at alle barn får oppleve mestring, glede og utvikling. Dette inkluderer bruk av ASK (Alternativ og Supplerende Kommunikasjon), visuell støtte, struktur og forutsigbarhet.
Progresjon i det spesialpedaogiske arbeidet
-
Småbarna (1–2 år)
- Trygg tilknytning til faste voksne.
- Bruk av visuelle støtteverktøy som bilder og konkreter.
- Tydelig struktur og forutsigbare rutiner.
- Tidlig observasjon og tett dialog med foresatte.
Småtroll (3 år)
- Økt fokus på språkstimulering og sosialt samspill.
- Bruk av enkle symboler og dagtavler.
- Tilrettelegging for lek i små grupper.
- Støtte i overgangssituasjoner og selvregulering.
Friskuser (4 år)
- Individuelle mål i samarbeid med foresatte og PPT.
- Bruk av ASK og visuell støtte i aktiviteter og samlinger.
- Tilrettelegging for deltakelse i prosjektarbeid og temalek.
- Fokus på vennskap og sosial inkludering.
Vetter (5 år)
- Forberedelse til skolestart med fokus på selvstendighet og mestring.
- Deltakelse i førskolegruppe med tilpasset innhold.
- Samarbeid med skole og foresatte i overgangsarbeid.
- Bruk av pedagogiske verktøy som støtter språk, motorikk og konsentrasjon.
2.5 Flerspråklig arbeid
I Hauglegda og spesielt på Øvre Bergmo har vi mange barn som har et annet morsmål enn norsk. Vi ser på dette som en ressurs og en styrke i barnegruppen. Et godt utviklet morsmål er viktig for barnets identitet og videre språkutvikling, og vi jobber aktivt for å støtte både morsmålet og utviklingen av norsk som andrespråk.
Vi bruker daglige rutiner, lek og planlagte aktiviteter til å fremme språk og kommunikasjon. Personalet er bevisste på å møte barna med anerkjennelse og åpenhet, og vi legger til rette for at alle barn skal bli forstått og få uttrykke seg – både verbalt og nonverbalt.
Vi bruker visuelle hjelpemidler som bilder, symboler og dagtavler, og vi synger mye sammen med barna. Sang og musikk er viktige verktøy for språkutvikling og fellesskap. Vi markerer også kulturelle høytider, morsmål- og FN-dagen, og inviterer foreldre til å bidra med mat, musikk eller fortellinger fra sine hjemland.
Progresjon i det flerspråklige arbeidet
-
Småbarna (1–2 år)
- Bruker kroppsspråk, mimikk og lyder for å kommunisere.
- Møter voksne som setter ord på barnets handlinger og følelser.
- Lytter til sanger, rim og regler på norsk og morsmål.
- Bruk av bilder og konkreter for å støtte forståelse.
Småtroll (3 år)
- Begynner å bruke enkle ord og setninger på norsk.
- Deltar i sanger og fortellinger med støtte fra voksne.
- Bruker dagtavler og visuelle hjelpemidler for å forstå rutiner.
- Oppmuntres til å bruke morsmålet hjemme og dele ord i barnehagen.
Friskuser (4 år)
- Bruker norsk aktivt i lek og samtaler.
- Øver på å fortelle egne historier og uttrykke følelser med ord.
- Deltar i temaarbeid som inkluderer kulturelt mangfold.
- Lærer nye begreper gjennom lek, prosjekter og høytlesning.
Vetter (5 år)
- Bruker språket til å forklare, stille spørsmål og samarbeide.
- Øver på begreper knyttet til skoleforberedende aktiviteter.
- Reflekterer over språk og kultur i samtaler og prosjekter.
- Deltar i aktiviteter som styrker både språkforståelse og identitet.
2.6 Planlegging, vurdering og dokumentasjon
I Hauglegda og Øvre Bergmo barnehager planlegger og vurderer vi det pedagogiske arbeidet vårt systematisk for å sikre kvalitet og utvikling for alle barn.
Planlegging
Vi planlegger ut fra barnas interesser, behov og utviklingsnivå. Tema og aktiviteter skal være meningsfulle og tilpasset barnas alder og forutsetninger. Hver avdeling lager egne planer med utgangspunkt i årsplanen.
Vurdering
Vi vurderer arbeidet vårt jevnlig gjennom fagmøter, refleksjonsmøter og avdelingsmøter. Vi bruker rammeplanen, barnehageloven og interne planer som grunnlag. I tillegg bruker vi vurderingsverktøyet GLL – Gjort, Lært, Lurt, som hjelper oss å reflektere over praksis på en enkel og konkret måte:
- Hva har vi gjort?
- Hva har vi lært?
- Hva er lurt å huske på til neste gang?
Denne modellen gjør det lettere å se hva som fungerer godt og hva vi kan forbedre.
Refleksjon og kompetanseutvikling
Refleksjon er en viktig del av vurderingsarbeidet. Alle ansatte og faste vikarer deltar i månedlige refleksjonsmøter. Vi utvikler oss faglig gjennom kurs, veiledning, faglig lesing og diskusjoner.
Dokumentasjon
Vi dokumenterer barnas lek, læring og utvikling gjennom bilder, tekst, tegninger og annen visuell informasjon. Dokumentasjonen gir oss innsikt i barnas prosesser og hjelper oss å planlegge videre. Den deles med foresatte via barnehageappen og på avdelingene. Dokumentasjonen skal vise både hva barna har gjort og hva de har lært.