Hjelpetiltak i barnevernetNår barnet på grunn av forholdene i hjemmet eller av andre grunner har særlig behov for det, skal barneverntjenesten sørge for å sette i verk hjelpetiltak for barnet og familien. Hensynet til hva som er best for barnet er avgjørende. Frivillig tiltak Hjelpetiltak er som oftest helt frivillig og er noe som kan bli en positiv forandring for barnet og familien. Slike hjelpetiltak kan være: veiledning støttekontakt avlastning for foreldre besøkshjem økonomisk hjelp Formidling av plass i fosterhjem og institusjon kan også være hjelpetiltak. Barn skal bo hjemme så sant det er mulig. Foreldre, venner, naboer, barnehage/skole, helsestasjon eller andre som ser at et barn trenger et hjelpetiltak, kan melde fra til barneverntjenesten. Les mer om bekymringsmelding her. Hvem kan få hjelpetiltak? Barn under 18 år. Når barnet samtykker, kan tiltak videreføres inntil barnet har fylt 23 år. Barnet må ha vanlig bosted i Norge og bo her. Hjelpetiltak vil også kunne gis til barn som oppholder seg i Norge, og som er flyktninger eller er internasjonalt fordrevne, eller når barnets vanlige bosted ikke lar seg fastsette. Aktuelle lenker Barnevernets hjemmeside på Bufdir Retningslinjer om hjelpetiltak (Q-0982) Barnevernet og taushetsplikten ... (rundskriv) Barnevernloven gjelder for alle barn i Norge (rundskriv Q-06/2010) Misfornøyd med barnevernet? Opplysningsplikt til barnevernet og barnevernets adgang til å gi opplysninger Til barnets beste - samarbeid mellom barnehagen og barneverntjenesten Lover Dette er en lovpålagt tjeneste. Se spesielt barnevernloven § 4-4, § 6-9 og kapittel 4. Forvaltningsloven Barnevernloven Saksbehandling Barneverntjenesten skal innhente de opplysningene som er nødvendige for å avgjøre saken og kan velge å engasjere en sakkyndig person til å utrede saken nærmere. I så fall skal rapporten fra den sakkyndige sendes til Barnesakkyndig kommisjon til vurdering. Kommisjonens vurdering av rapporten skal være barnevernstjenesten i hende før det fattes viktige beslutninger i saken. Klagemulighet Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen innen en frist på tre uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til Fylkesmannen, som avgjør om klagen skal tas til følge. Sist endret 25.08.2023 11.10