Klage på helse- og omsorgstjenesterHva kan du klage på?at du ikke har fått den tjenesten du ønskerforhold ved tjenesten du ikke er fornøyd medkritikkverdige forholdsaksbehandlingenKlage på vedtaketHvis du har fått avslag på en helsetjeneste du mener å ha rett på, kan du klage. Dette kalles en rettighetsklage. En rettighetsklage sendes til Tildeling og koordinering, som er søknadskontoret i kommunen. De ansatte på søknadskontoret går gjennom vedtaket på nytt og ser om det bør endres. Endres ikke vedtaket, sender de automatisk klagen videre til Statsforvaltaren i Møre og Romsdal som avgjør saken.Klage på tjenestenHvis du er misfornøyd med en helsetjeneste du får, for eksempel på sykehjem, bør du først henvende deg muntlig eller skriftlig til ledelsen på sykehjemmet. Vær tydelig på hva du er misfornøyd med og hva du ønsker endret.Når de som utfører tjenesten får klagen din, må de undersøke saken og endre tilbudet dersom det ikke er godt nok. Fører ikke klagen frem, må du selv sende en skriftlig klage til Statsforvaltaren som gjør en vurdering av saken.Kontaktinformasjon Statsforvaltaren i Møre og RomsdalLes mer om klagegangen hos StatsforvaltarenHjelp til å klageTrenger du hjelp til å klage, kan søknadskontoret hjelpe deg. Du kan også få råd av Pasient- og brukerombudet i Møre og Romsdal. De vet hva du har krav på og hvordan du går frem for å klage.LenkerHvordan klage på helse- og omsorgstjenester – Statsforvaltarens nettsider har mer informasjon om hvordan du klager.Lov om pasient- og brukerrettigheter – Dette er loven som sier hva du har krav på og hvilke rettigheter du har som pasient.Helse- og omsorgstjenesteloven – Loven omhandler blant annet bruk av tvang overfor psykisk utviklingshemmede og rusmisbrukere.Pasient- og brukerombudet – På denne siden får du nyheter om pasientrettigheter og kontaktinformasjonen til ombudene i ditt fylke. Sist endret 26.09.2024 09.07