Logg inn på HelsaMi for å:
- registrere pårørende
- legge til kontaktinformasjon
- se dine helseopplysninger
- sende melding
Med HelsaMi har du kontroll på dine egne helseopplysninger til enhver tid, og du vil samtidig alltid ha opplysningene tilgjengelig. HelsaMi er tilgjengelig via en egen app eller i nettleser.
Molde kommune tok i bruk Helseplattformen 3. november 2023, og det er fra samme dag du kan ta i bruk HelsaMi. Merk at det vil være begrensede muligheter i starten.
Det er helt frivillig å bruke HelsaMi. Det er et tilbud til deg som ønsker en digital vei inn til helse- og omsorgstjenester.
Trenger du hjelp med å forstå HelsaMi?
Da kan du kontakte brukerstøtte på tlf. 72 88 37 97 hverdager mellom 09.00 og 15.00.
Husk å sjekke om dine opplysninger stemmer
Kontakt- og pårørendeinformasjon fra tidligere kommunale journalsystemer vil ikke være lagt inn i HelsaMi. Det er derfor viktig at du legger inn informasjon om pårørende, samt din kontaktinformasjon.
Hvilken informasjon ser du i HelsaMi?
I starten vil du finne lite opplysninger i HelsaMi, men det vil være spesielt nyttig for deg som:
- er gravid
- har barn under 16 år
- er over 16 år, og bruker helsestasjon for ungdom
- er pårørende
Mengden opplysninger vi har om deg vil endre seg over tid. Etter hvert som du bruker kommunale helsetjenester, som jordmor, helsestasjon eller lignende, vil du finne mer informasjon.
I HelsaMi kan du få oversikt over timeavtaler og besøkssammendrag fra konsultasjoner og møter. Det er også mulig å få og sende meldinger til dine helsekontakter, samt bestille og avbestille time.
Har du barn under 16 år, kan du bruke HelsaMi på vegne av egne barn. Du kan blant annet sende inn samtykkeskjema og følge opp barnet ditt.
Du kan også få tilgang som pårørende i HelsaMi. Da vil du ha kontroll på opplysningene som gjelder for eksempelvis dine barn eller foreldre.
Disse kommunale helsetjenestene finner du i HelsaMi
Fra 3. november vil disse helsetjenestene ta i bruk HelsaMi:
- Helsestasjon
- Fysioterapi og ergoterapi
- Jordmødre
- Tildeling og koordinering
- Psykisk helse og rus
- Hjelpemiddelsentralen
Om du bruker noen av disse tjenestene, vil du kunne blant annet søke om tjenesten og sende melding til din kontaktperson. Det finnes også muligheter for digital oppfølging hjemme og videokonsultasjoner i HelsaMi.
Er du gravid og bruker HelsaMi, kan du legge inn alle helseopplysninger om deg direkte i appen. Du vil slippe dagens helsekort for gravide, på papir.
Innkalling til helsestasjon vil komme via HelsaMi, det samme for psykisk helse og rus.
Det er flere ting du kan gjøre i HelsaMi, for eksempel:
- Se timeavtaler i kommunehelsetjenesten
- søke om kommunale tjenester som kommunen har valgt å gjøre tilgengelige
- skrive til helsepersonell og få svar innen kort tid
- be om innsyn i din journal
- bestille time til helsestasjon
- videokonsultasjoner
- oversikt over prøvesvar
- be om tilgang på vegne av for eksempel dine barn eller eldre foreldre
- svare på spørreskjema fra behandlere i forkant av time
Etter hvert som de ansatte i din kommune bruker Helseplattformen, vil du som innbygger se mer innhold og bruke flere tjenester.
HelsaMi er et tillegg til Helsenorge. HelsaMi henter helseinformasjon fra den nye pasientjournalen, Helseplattformen.
Nyttig å vite om HelsaMi
- Det er informasjon om deg som skjer etter 3. november som vil bli synlig i HelsaMi. Har du hatt time, besøk eller brukt andre kommunale helsetjenester tidligere enn denne dato, så vil du ikke kunne se denne informasjonen.
- Ansatte ser i journalsystemet de jobber med om du bruker HelsaMi eller ikke.
- Du må være over 16 år og ha beslutningskompetanse for å bruke HelsaMi.
- HelsaMi kommer som en egen app for smarttelefon og nettbrett, men du kan også logge inn via helsami.no.
Hva er Helseplattformen?
Helseplattformen er en ny, felles pasientjournal for hele helsetjenesten i Midt-Norge. I dag ligger dine helseopplysninger i flere ulike datasystem som ikke snakker med hverandre. Som pasient må du gjenta historien din hver gang du møter en ny person i tjenesten. Med Helseplattformen vil du nå få EN journal som skal følge deg i alle møter med helsetjenesten. At helsepersonell har tilgang til rett informasjon til rett tid, samlet på en og samme plattform, vil også øke din pasientsikkerhet.
Sykehusene i Møre og Romsdal vil etter planen ta i bruk Helseplattformen våren 2024. Det er ikke bestemt når fastlegene i Molde tar i bruk legeløsningen i systemet.
Les mer om Helseplattformen
Ofte stilte spørsmål om HelsaMi
Det er mange fordeler med å bruke HelsaMi, men i første omgang spesielt de som bruker disse tjenestene:
- Helsestasjon
- Fysioterapi og ergoterapi
- Jordmødre
- Tildeling og koordinering
- Psykisk helse og rus
Bruker du disse tjenestene, kan du kontakte din behandler direkte via HelsaMi. Du kan også se dine helseopplysninger, bestille og avbestille time. Innkalling til helsestasjon vil også komme via HelsaMi.
Du vil fortsatt ha tilgang til Helsenorge.no. HelsaMi er et supplement der du finner mer informasjon om deg enn det som ligger på Helsenorge.no. I HelsaMi finner du informasjon om kommunale helsetjenester
Har du vært på St. Olavs Hospital og mottatt behandling eller lignende, vil du finne informasjon om dette i HelsaMi.
Du kan fortsatt endre og bestille behandlingstimer på telefon som før.
Hvis du ønsker, kan du også la en av dine nærmeste pårørende eller andre få tilgang til dine opplysninger i HelsaMi. Da kan de blant annet hjelpe deg med timebestillinger, og hjelpe deg å ha oversikt over dine helseopplysninger og behandlinger
Om du har barn under 16 år, kan du se opplysninger om dine barn. Du kan også:
- bestille og avbestille time
- sende inn samtykkeskjema
- følge opp barn
Som forelder vil du spare tid på å kommunisere via HelsaMi.
Om du er gravid, kan du nå få et digitalt helsekort i HelsaMi. Du vil slippe å ta med deg papirversjonen dit du skal.
Det er også en fordel at du som gravid alltid har dine opplysninger tilgjengelig, uansett hvor du befinner deg i verden.
For deg som nettopp har fylt 16, kan du bruke HelsaMi. Når du er innlogget kan du selv sjekke at kontaktopplysningene om deg stemmer. Du kan gå inn i menypunktet «Personlige opplysninger» for å sjekke at du har lagt inn riktig pårørende, og at kontaktinformasjonen stemmer.
For deg som nettopp har passert 16 år og kan ta i bruk HelsaMi er det spesielt smart å sjekke at det er ditt mobilnummer som står oppført og ikke foreldre eller foresatt som står der. Fram til du er 16 år kan foreldre eller andre med foreldreansvar ha innsyn gjennom HelsaMi. Ved å sjekke selv sikrer du at helsetjenesten har riktige personopplysninger om deg.
Kommunen vil åpne opp for flere muligheter etter hvert.
- Det er kun helseopplysninger som skjer etter 3. november du vil finne
- Når Helse Møre og Romsdal tar i bruk Helseplattformen, vil du også finne helseopplysninger fra sykehuset. Det vil etter planen skje 27. april 2024.
- Fastlegene har ikke tatt i bruk Helseplattformen, og dermed ikke HelsaMi. Når de tar i bruk Helseplattformen, vil du også finne informasjon fra fastlegen
Det er ikke bestemt når fastlegene i Molde tar i bruk legeløsningen i systemet. Når de tar i bruk systemet, vil du kunne:
- Se timeavtaler du har på legekontoret
- Se svar på prøver du har tatt på legekontoret
- Notater og besøkssammendrag en informasjon som legen deler med deg. Det er fortsatt legen som avgjør hva som deles med deg i din pasientjournal.
- på appen HelsaMi på mobiltelefon eller nettbrett
- på nettsiden helsami.no
Du logger på med sikker innlogging med ID-porten (for eksempel Bank-ID).
På sikt kan du det. Vi jobber med å få på plass dette, men du må nok vente litt. Vi vil informere når dette er på plass.
Ikke enda. Vi jobber med å få på plass muligheten til å både søke og klage på kommunale helsetjenester.