Startlån til å tilpasse eller utbedre bolig

Har du behov for å tilpasse eller utbedre boligen din? Da kan du søke om finansiering til små eller store ombygginger og tilpasninger.

Hva kan du søke om?

Å tilpasse en bolig innebærer å gjøre den egnet slik at du kan fortsette å bo i den, selv om du har nedsatt funksjonsevne. Det gis startlån kun til nødvendig utbedring av boligen, ikke til oppussing, eller normalt vedlikehold. Tilpasningen må være hensiktsmessig og behovet for startlån blir vurdert i sin helhet ut fra husstandens økonomiske situasjon på sikt. Ordningen er behovsprøvd. 

Eksempler på hva du kan få startlån til:

  • Enkle tiltak for å bedre tilkomsten til boligen og større ombygginger for å tilrettelegge boligen
  • Tilpasse bad for dusjing rett på gulv
  • Tilpasse kjøkken til heve- og senkemekanismer på skap
  • Fjerne terskler
  • Bedre belysning
  • Andre endringer som er nødvendig for å kunne bli boende i boligen

Hvem kan søke?

  • Mennesker med funksjonsnedsettelser
  • Eldre som ønsker å utføre forebyggende tilpasningstiltak
  • Ektefeller, samboere og registrerte partnere skal søke sammen. Venner eller andre familiemedlemmer kan ikke søke sammen

Søknadsfrist

Det er ingen søknadsfrist, du kan søke hele året.

Slik søker du

Du trenger disse vedleggene:

  • Bekreftet kopi av siste års selvangivelse (fås hos Skatteetaten)
  • Lønns- og/eller trygdeslipp for de siste tre måneder
  • Arbeidskontrakt dersom du er i arbeid.
  • Vedtak om trygd dersom du har trygdeytelser
  • Dokumentasjon på all annen inntekt enn lønn og trygd
  • Dokumentasjon på all gjeld
  • Dokumentasjon på oppsparte midler eller formue
  • Leieavtale og eventuell oppsigelse hvis du leier bolig
  • Utskrift av panteheftelser fra Statens kartverk
  • Behovsbeskrivelse fra ergoterapeut 
  • Kostnadsoverslag på arbeidet som skal utføres 

Fyll ut og send inn søknadsskjema

Du søker elektronisk ved å bruke eSøknad på Husbankens nettside (krever pålogging med f.eks. BankId på mobil).

Ta kontakt med oss dersom du trenger hjelp til søknaden.

Bestill tid for samtale

Hva skjer videre?

Søknaden behandles så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, får du skriftlig beskjed om det. 

Dersom du har fått innvilget lån fra kommunen til tilpasning av boligen, står Intrum for utbetaling, fakturering, purring, inkasso og besvarelse av generelle spørsmål om lånet.

Klage

Får du ikke innvilget søknaden, vil vi i vedtaket gi deg en begrunnelse for dette. Klagefristen er tre uker fra du mottar vedtaket. Forklar hvorfor du mener at vedtaket bør endres. Husk å legge ved dokumentasjon dersom du har nye opplysninger i saken. 

Dersom vi opprettholder avgjørelsen i saken, blir den sendt videre til klagenemnda i kommunen for avgjørelse. Vi gjør oppmerksom på at ved klage kan det gå opp til to måneder før du får svar.

Lover og forskrifter

Startlånsordningen reguleres av Husbankens forskrift om startlån

Nyttige lenker

Informasjon om startlånsordningen på Husbanken sine nettsider.

Kontakt

Amalia-Diana Prodan
saksbehandler startlån
E-post
Mobil 91 65 27 42