Kontoret skal gi råd og veiledning til de som har boligrelaterte spørsmål og behov, og både små og større spørsmål skal boligkontoret prøve å gi gode svar på.
Ny boligsosial lov
Tanken om å etablere et tverrfaglig samarbeid for å samkjøre de kommunale tjenestene innen bolig enda bedre har vært til stede i lang tid. Da det i fjor trådte i kraft en ny boligsosial lov, ble arbeidet realisert.

Den nye loven handler om kommunenes ansvar på det boligsosiale feltet (boligsosial lov), og inneholder blant annet skjerpede krav til plikt over å ha oversikt over boligbehovet for vanskeligstilte og å ta boligsosiale hensyn i planleggingsarbeid.
Dermed ble det satt ned både en styringsgruppe og arbeidsgruppe som skulle jobbe for å etablere et boligkontor. Boligkontoret består av et team av fagpersoner fra NAV, psykisk helse og rus, tildeling og koordinering, og Molde eiendom. Disse fagpersonene utgjør arbeidsgruppen.
Ny arbeidsmetodikk
Ved å etablere et boligkontor som jobber tverrfaglig, vil det bli en ny måte å jobbe på. Ved å samle tjenester og jobbe tverrfaglig, er målet å kunne effektivisere boligrelaterte tilbud og tjenester fra kommunen.
Arbeidet med etableringen har blitt ledet av to kommunalsjefer: Tanja Thalén, kommunalsjef for helse og omsorg, og Ann-Mari Abelvik, kommunalsjef for oppvekst, kultur og velferd.
- Ved å samle ekspertise og fagpersoner fra ulike områder er målet å kunne gi den beste veiledningen og råd som er aktuell i hvert enkelt tilfelle, sier Tanja Thalén. Hun berømmer også arbeidsgruppen for en god innsats i etableringen.
Ulike aktuelle tilbud
Av ulike årsaker er det en del personer som trenger hjelp til å skaffe eller beholde egen eid eller leid bolig. Flere ulike ordninger kan være aktuelle, som økonomisk rådgivning, startlån, bostøtte eller kommunal bolig. Boligkontoret vil hjelpe for å finne mulige løsninger løsninger i samråd med personen som har henvendt seg og de andre i teamet. Ved behov kan det være nødvending å knytte til ressurspersoner fra flyktningtjenesten, bo og habilitering eller andre av kommunens tjenester.
Les mer og bestill tid på boligkontoret
Boligkontoret har kontor i Moldetrappa 2, i samme lokaler som blant annet tildeling og koordinering. Kontoret har besøkstid på onsdager fra 12.00 – 14.00 og telefontid fra 09.00 – 15.00 mandag til fredag.
I perioden februar – mai blir det gjennomført en testperiode. De som har brukt boligkontoret vil få tilsendt et evalueringsskjema for å gi tilbakemeldinger som kan hjelpe oss med å gi et enda bedre tilbud.