Et trygt og godt skolemiljø skal fremme helse, inkludering, trivsel og læring, og handler om mer enn at ingen elever skal oppleve mobbing eller andre krenkelser. Å utvikle et trygt og godt skolemiljø er et kontinuerlig arbeid.
Les mer om læring og trivsel i skole og opplæring på Udir.no.
Skolefravær
Årsakene til skolefravær er ofte sammensatte. Det er aldri elevens skyld. Å føle skyld hjelper hverken de voksne eller barnet.
Noen elever med bekymringsfullt skolefravær kan ha andre utfordringer, som for eksempel angst, depresjon, sosiale vansker, dårlig stressmestring eller annet. Det kan også være forhold på skolen eller hjemme som krever ekstra tilpasninger. Dette er ting det må tas hensyn til når man skal lage et opplegg for det enkelte barnet.
Elever med nevroutviklingsforstyrrelser som ADHD, Tourettes syndrom og autisme har ofte komplekse og sammensatte utfordringer. Det kan føre til høyt stressnivå og utfordringer med å delta på skolen. Blir det ikke tilrettelagt for disse elevene, står de i fare for å utvikle skolefravær.
Nyttige lenker