Felles tjenestebeskrivelser for kommunale helse- og omsorgstjenester

Lavterskeltilbud

Definisjon 

Lavterskeltilbud er en del av kommunens samlede helse- og omsorgstjenestetilbud som finnes for alle aldersgrupper; barn, unge og voksne. Tilbudene er lett tilgjengelig og laget for å senke terskelen for å få hjelp, slik at personer som trenger støtte, råd eller bistand kan få det uten at de trenger å oppfylle spesifikke kriterier eller gjennomgå en omfattende vurdering først. 

Tilbudene varierer fra kommune til kommune, og kan bestå av: 

  • Helsestasjon for unge
  • Familieveiledning/familieterapeut
  • Frisklivsentral
  • Individuell oppfølging i form av enkeltsamtaler/individuell samtaleterapi mv
  • Aktiviteter i gruppe
  • Kreftkoordinator
  • Oppfølging psykisk helse og rus
  • Demenskoordinator
  • Ledsagerbevis

Innhold i tilbudene kan være: 

  • Kartlegging og utredning
  • Behandling og oppfølging med samtaler
  • Sosial trening og veiledning
  • Kurs, opplæring, råd og veiledning
  • Koordinering av tjenester
  • Tverrfaglig samarbeid
  • Aktivitet og arbeidstiltak
  • Tilbud til pårørende eller andre nærstående personer som er berørt av en annens psykiske utfordringer eller rusutfordringer

For mange vil det være en forbigående fase i livet hvor de har kortvarig behov for å benytte seg av slike tilbud, mens det for andre, med mer omfattende behov, kan være et første kontaktpunkt med helse- og omsorgstjenesten. Se den enkelte kommunes nettside for hvilke lavterskeltilbud som tilbys. 

Formål 

Lavterskeltilbud skal gjøre det lettere å søke hjelp tidlig, før problemene blir for store eller vanskelige å håndtere. De bidrar til forebygging og tidlig innsats, noe som kan redusere behovet for mer omfattende tiltak. 

Hva forventes av søker 

  • Lavterskeltilbud bør være førstevalg når behov for tjenester oppstår, og at vedkommende benytter familie, nettverk, frivillige lag og organisasjoner så langt det er mulig før det blir søkt om bistand/ander tjenester
  • Avtaler overholdes og det gis beskjed ved fravær
  • Bidrar ut fra egne forutsetninger
  • Benytter tilbakemeldingsverktøy etter samtaler

Kriterier for tildeling 

Tilbudene kan være aktuell dersom: 

  • Det er behov for tidlig innsats for å unngå utvikling av alvorligere helseutfordringer

Hva som kan forventes av kommunen 

  • Dimensjonerer tilbudene ut fra behov og utfordringer
  • Legger til rette for brukermedvirkning

Andre opplysninger 

  • De fleste lavterskeltilbud krever ingen henvising
  • Tilbudene gis som hovedregel på dagtid på ukedager
  • Tilbudene gis i kommunens lokaler, i søkers hjem, eller i søkers nærmiljø
  • Varighet bestemmes ut fra en helhetlig faglig vurdering
  • Det kan inngås en skriftlig avtale og/eller det utarbeides en tiltaksplan

Betaling for tjenesten 

Det er ofte ingen egenbetaling for disse tjenestene, og det kan variere fra kommune til kommune.