Klarlegging av eksisterende grenseKlarlegging av eksisterende grense følger to forskjellige løp da ikke alle grenseforløp er like godt dokumentert.Er grensene godt dokumentert og tidligere målt etter dagens krav gjennom en oppmålingsforretning eller tilsvarende, kan man bestille en påvisning. Grensene vil da påvises under en oppmålingsforretning og det blir satt ned merker der det mangler.Skulle det være slik at grensene ikke er godt dokumentert må man legge frem dokumentasjon som beskriver grenseforløpet. Dette kan typisk være en gammel skylddeling der grensene bare er beskrevet i tekst eller annen gyldig dokumentasjon. Hvem kan kreve en klarlegging av grense? Det vanligste er at eieren av eiendommen rekvirerer en klarlegging av grense. Fullstendig liste over de som kan rekvirere finner du her: matrikkellova § 17 Hvordan går jeg frem? I alle tilfellene vil det måtte rekvireres en oppmålingsforretning.Rekvisisjon av oppmålingsforretningVedlegg til rekvisisjonen:Kart Kartet skal vise hva som ønskes klarlagt.Dokument som omtaler/etablerer grensene, når grensene ikke tidligere er koordinatfestet.Annen aktuell dokumentasjon.Rekvisisjonen sammen med vedleggene sendes på e-post til postmottak@molde.kommune.no eller per post tilMolde kommuneRådhusplassen 16413 Molde Hvor kan jeg finne dokumentasjon? Hvor du finner dokumentasjon for din eiendom avhenger av hvor gammel den er. Tinglyste eiendommer har et eget grunnboksblad som sier hva som er tinglyst og når. Utskrift fra grunnboken kan du bestille fra kartverket Merk at eiendommen kan ha blitt endret opp gjennom årene. Fra og med (år)Til og med (år)DokumenttypeArkiv-1950SkylddelingStatsarkivet19511979SkylddelingKartverket v/ tinglysingen1980*2010MålebrevKommunen2010-MatrikkelbrevKommunen JordskifteMøre og Romsdal jordskifterett*I sentrumsnære områder i Molde kan det finnes målebrev lengre tilbake i tid Oppmåling Landmåler kontrollerer rekvisisjonen og melder tilbake om det er noe som mangler eller må gjøres annerledes. Etter at nødvendige skjema og erklæringer foreligger vil oppmålingsavdelingen kalle inn til oppmålingsforretning ute i marka. Det sendes da et varsel til partene med 14 dagers frist. Landmåler merker og måler eiendomsgrensene i tråd med partenes påstander og fremlagt dokumentasjon under oppmålingsforretningen. Etter oppmålingsforretningen vil det sendes ut en protokoll som skal gjenspeile oppmålingsforretningen, samt underretning om hva som er ført i matrikkelen. Det er mulighet til å klage på protokollen og det som har blitt ført i matrikkelen, her gjelder en klagefrist på 3 uker fra underretning er mottatt. Du vil motta faktura fra oppmålingsavdelingen. Hva koster det? Sist endret 23.08.2024 11.15