Årsplan Hauglegda og Øvre Bergmo 2024-2025

7 Tilrettelegging for barn med behov for ekstra støtte

Barnehagen skal tilpasse det allmennpedagogiske tilbudet etter barnas behov og forutsetninger, også når noen barn har behov for ekstra støtte i kortere eller lengre perioder. (Rammeplanen s.40)

Inkluderende, trygt og godt barnehagemiljø

I Hauglegda og Øvre Bergmo barnehager skal alle barna oppleve et likeverdig og inkluderende tilbud. Dette gjelder selvfølgelig også barn med behov for ekstra støtte. Dette gjør vi ved å observere og sette inn tiltak der vi ser at det er nødvendig med fokus på mestring og glede. Med inkludering jobber vi målrettet og systematisk med å tilrettelegge for sosial og fysisk deltakelse gjennom lek og samtale i større og mindre grupper.

Barnehageenheten jobber med implementering av Utdanningdirektoratets kompetansepakke for et Trygt og godt barnehagemilø. Kompetansepakken er omfattende og tar for seg flere refleksjonsoppgaver og temaarbeid innenfor følgende moduler:

  • Psykososialt barnehagemiljø
  • Følge med, melde fra og undersøke
  • Tiltak
  • Skriftlig plan
  • Fellesskapende aktiviteter
  • Barns utvikling

Trygghetssirkelen

Vi har over flere år jobbet med tilknytningsteori. Begrepet tilknytning beskriver hvordan en tidlig i livet knytter seg følelsesmessig til nære omsorgspersoner. Trygghetssirkelen bygger på mange års forskning rundt tilknytningsteori og viser oss hvordan de grunnleggende behovene henger sammen.

Visualisering hvor tegning av hender i en del av en sirkel, og barn er plassert på en sirkelen. Barna er enten på vei bort fra hendene, eller på vei tilbake til hendene. Grafikk. - Klikk for stort bildeBarnet trenger en omsorgsperson som er en trygg base, som barnet kan våge bevege seg bort fra, utforske uten å bli forlatt. Barnet trenger også en omsorgsperson som er en sikker havn, som alltid er der for å ta imot når barnet har behov for nærhet/trøst fra den voksne.

I barnehagen skal vi møte barnet der det er på sirkelen og støtte det i de følelsene og behovene det har.

I Hauglegda og Øvre Bergmo skal hele personalgruppa ha grunnleggende kjennskap til Trygghetssirkelen, både faste ansatte og vikarer. Vi har jobbet med trygghetssirkelen som tema i personalmøter og vi reflekterer jevnlig over tema og «case» oppgaver, og knytter det til praksis på avdeling.

Mange av våre pedagoger er sertifisert i Cos-P (Circle of security- Parenting) og kan holde kurs for foreldre, noe vi har som ambisjon å tilby våre foreldre hvert år.

Her er en video på ca. 4 min om COS:

Video - COS animasjoner - Tilknytningspsykologene

Alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK)

Alle trenger språk for å utvikle seg. Noen barn kan, på grunn av medfødte tilstander, skader eller sykdom, ikke kommunisere ved hjelp av talespråk. Å kommunisere på andre måter enn gjennom talespråk kalles alternativ og supplerende kommunikasjon, forkortet til ASK.

ASK kan være

  • en erstatning for tale
  • støtte til å utvikle tale
  • et supplement til lav eller utydelig tale

ASK er barnet sitt språk, og deres måte å uttrykke seg på. Det er ulike årsaker til at barn har behov for ASK. Hvilke kommunikative, språklige, motoriske og kognitive ferdigheter de har, varierer veldig.

ASK blir delt inn i tre kommunikasjonsformer:

l Partnerfortolket kommunikasjon er når kommunikasjonspartneren må tolke og svare på barna sine kroppslige uttrykk i her-og-nå-situasjoner.

l Ikke-hjulpet kommunikasjon er når barna selv lager ord gjennom bevisst bruk av lyder eller ved hjelp av egen kropp. De kan for eksempel bruke ja- og nei-lyd bevisst, og de kan gjøre gester og håndtegn eller peke på ulike måter.

l Hjulpet kommunikasjon er når barna har ordene tilgjengelige i en fysisk form. De peker på kommunikasjonsmiddel som inneholder grafiske symbol, eller de skriver. Kommunikasjonsmidlene kan for eksempel være:

  • papirbaserte løsninger som kommunikasjonsbøker, tematavler eller enkeltsymbol
  • tekniske løsninger med talesyntese som gir barnet en stemme

 For mange vil det være nødvendig å veksle mellom ulike kommunikasjonsformer ut fra situasjonen, behovene eller stedet der de kommuniserer.

I enheten vår supplerer vi barnas språk ved å bruke bilder og symboler til å danne tidslinjer og handlingsrekker, blant annet på dagtavler, bordbrikker og oversiktskart. Vi tenker at ASK også er fint for flerspråklige barn og de yngste barna i tillegg til de barna som ASK er utviklet for.