Årsplan Hauglegda og Øvre Bergmo 2024-2025

11 Satsingsområder/utviklingsarbeid

Rekomp

I 2021 starter barnehagene i Molde opp Regional kompetanseutvikling (REKOMP) som skal bidra til at barnehagene i romsdalsregionen utvikler sin pedagogiske praksis gjennom barnehagebasert kompetanseutvikling. Det er høgskolen i Volda som sammen med Kunnskapsnett Romsdal – barnehage har det faglige ansvaret og ansvar for praktisk planlegging og gjennomføring.

I perioden 2021 – 2026 skal alle barnehagene delta på kompetanseheving i 3 tema; Psykososialt barnehagemiljø/livsmestring (aug. 21 – feb. 23), Sosial bærekraft (feb. 23 – aug. 24), Kunst/kultur/kreativitet (aug 24. – jan. 2026). Det er tenkt at vi skal bruke tre semester på hvert tema.

Kunst/kultur/kreativitet

Opplevelser med kunst og kultur i barnehagen kan legge grunnlag for tilhørighet, deltakelse og eget skapende arbeid. I barnehagen skal barna få estetiske erfaringer med kunst og kultur i ulike former og organisert på måter som gir barna anledning til utforsking, fordypning og progresjon. Barna skal støttes i å være aktive og skape egne kunstneriske og kulturelle uttrykk. Barnehagen skal legge til rette for samhørighet og kreativitet ved å bidra til at barna får være sammen om å oppleve og skape kunstneriske og kulturelle uttrykk.

Fagområdet omhandler uttrykksformer som billedkunst og kunsthåndverk, musikk, dans, drama, språk, litteratur, film, arkitektur og design. Barnehagen skal la barna møte ulike kunstneriske og kulturelle uttrykk som gjenspeiler et mangfoldig samfunn og ulike tidsepoker. I arbeid med fagområdet skal personalet stimulere barnas nysgjerrighet, utvide deres forståelse og bidra til undring, undersøkelser, utprøvinger og eksperimentering. Barnehagen må legge til rette for og videreutvikle barnas kreative prosesser og uttrykk.

(Rammeplanen: Kunst, kultur og kreativitet | udir.no)

Med utgangspunkt i rammeplanens beskrivelse av fagområdet blir det opp til de enkelte avdelingene å lage prosjekter for sine barnegrupper.