9 Planlegging - vurdering
Barnehagen skal være en pedagogisk virksomhet som skal planlegges og vurderes. Planlegging gir personalet grunnlag for å tenke og handle langsiktig og systematisk i det pedagogiske arbeidet.
Modellen viser hvordan vi ser på arbeidet vårt som en kontinuerlig prosess.

I enheten vår skal aktiviteter og tema som barna er opptatt av, og interessert i, være utgangspunkt for planlegging. Barna skal kunne komme med egne ønsker og meninger, og bli tatt på alvor. Alt etter alder, modning og forutsetninger. Hver avdeling lager planer etter utgangspunkt i årsplanen. For at planleggingen vår skal bidra til progresjon for enkeltbarn og barnegruppen må vi tilpasse aktiviteter, gruppe, samling, tur, hverdagen etter barnets modenhet, interesse og utviklingsbehov.
Vi vurderer det pedagogiske arbeidet vårt gjennom barnehageloven, rammeplanen,
virksomhetsplaner, årsplan, fagmøtene, refleksjonsmøtene, avdelingsmøtene, med flere. Refleksjon er en forutsetning for endring og fornyelse av barnehagen som organisasjon. Vi øker vår kompetanse gjennom å delta i kurs, møter, veiledning og diskusjoner samt lese faglige artikler og lese oss opp på ny forskning. Refleksjonsmøter er enhetens møter for faglig refleksjon. Alle ansatte og faste vikarer deltar på refleksjonsmøtene månedlig.
Hensikten med pedagogisk dokumentasjon er at det skal føre til ny innsikt, bekreftelser eller endring av egen praksis. Barnehagens dokumentasjon skal blant annet gi foreldrene informasjon om hva barnet opplever, lærer og gjør i barnehagen. Det kan brukes ulike former for dokumentasjon blant annet gjennom bilder, tekst, tegninger, situasjonsrapporter, formingsaktiviteter etc.
Dokumentasjonen for foreldre legges ut på appen, noen av disse dokumentasjonene publiseres for alle på barnehagens hjemmeområde. Bildene «viser» selve aktiviteten og prosessen barna er en del av.