8 Overganger
Tilknytningtiden
Det å starte i barnehagen er et stort steg i et barns liv og det er en spennende og krevende periode både for barn, foreldre og personalet i barnehagen. Den første perioden etter at barnet har startet i barnehagen trenger det tid til å bli trygg på de ansatte, det fysiske rommet, rutinene og de andre barna i barnehagen. Denne tiden er meget viktig og grunnleggende for barnets videre barnehagetilværelse.
I Hauglegda og Øvre Bergmo får alle nye barn tildelt en tilknytningsperson som har hovedansvaret for barnet og for foreldrekontakten den første tiden. Tilknytningspersonen skal gi barnet mulighet til å tidlig utvikle et tillitsforhold og skape en trygghet som senere kan overføres til de andre ansatte på avdelingen.
Det er store individuelle forskjeller på hvor lang tid denne perioden kan ta, og det er ingen fasit på hvordan en tilknytningsperiode skal foregå. De første dagene forventes det at foreldre/foresatte er tilgjengelige i barnehagen. Godt samarbeid og dialog er avgjørende for å gjøre tilknytningstiden til en god opplevelse for både barn og voksne.
Overganger innad i barnehagen
Barn som starter på småbarnsavdelingene, flytter etter ett til to år til en av de fire andre avdelingene. Når det nærmer seg flytting, vil barnet sammen med personalet besøke den nye avdelingen ofte slik at barnet blir kjent med de voksne og avdelingen. I tillegg kommer personalet fra den nye avdelingen på besøk til småbarnsavdelingene. Det er viktig at foreldre/foresatte beregner ekstra tid de frøste dagene ved oppstart på ny avdeling. Vi forsøker å legge til rette for at vennskap mellom barna ivaretas ved overflyttinger.
Før barna blir flyttet til ny avdeling er det mulig å avtale en overgangssamtale mellom foreldre og pedagogisk leder på inneværende og kommende avdelinger. Dette vurderes ut fra behov og ønske. I denne samtalen utveksler vi informasjon om barnet og den nye avdelingen.
Overgang barnehage – skole
Barnehagene i Molde skal følge plan for overgang fra barnehage til grunnskole (Barnehagens planer - Molde kommune). Vi i Hauglegda og Øvre Bergmo skal legge til rette for en god overgang mellom barnehage og skole. De eldste barna skal få med seg erfaringer, kunnskaper og ferdigheter som kan gi dem et godt grunnlag og motivasjon for å begynne på skolen. Samarbeid mellom foresatte, barnehage og skole/SFO har stort fokus.
I tillegg til å følge den vedtatte planen skal vi:
- Besøke nærskolene sammen med de eldste barna flere ganger i løpet av året.
- Være med i samordningsmøter for barn med særskilte behov om overgang fra barnehage til skole, der foreldrene samtykker til det.
- Ta initiativ til kontakt med nærskolene.
- Ha planlagte og sporadiske treff både på skolen og i barnehagen.
- Samarbeide med nærskolene om å skape møteplasser for pedagogiske ledere og lærere der en drøfter barnehagens og skolens faglige planer