5 Barns medvirkning
Barna skal oppleve å bli sett, bli tatt på alvor og være likeverdige, samtidig som de skal øve seg på å ta avgjørelser for seg selv og sammen med andre.
Vi skal vise at det er trygt å ytre egne meninger, og at de har innflytelse over eget liv. Vi skal ta vare på mangfoldet da vi alle er ulike og har ulike behov. Barn skal oppleve å bli hørt , men også erfare at man noen ganger må sette sine egne behov og meninger til side.
Personalet følger barnas interesser, la dem få undre seg og oppleve gjennom inntrykk og ulike erfaringer, kjenne på tap og nederlag, utvikling, seier og mestring. Vi må observere og ta oss tid til å bli kjent med hvert enkelt barn og være gode til å tyde barnas kroppsspråk slik at vi kan hjelpe dem til å fremme seg selv og sine meninger. Noen barn er stille, andre mer utadvendte.
Vi må kunne forstå handlingsmønster og reaksjoner hos barna, slik som sinne, frustrasjon, sorg, iver, glede, begeistring, nysgjerrighet, redsel og usikkerhet. Vi må ha evne til å forandre planer for å følge det som har fanget interessen hos barna. Prosessen i seg selv er målet med en aktivitet så lenge begeistring og mestringsfølelse står i fokus.
Vi skal:
- Være tilstedeværende voksne som lytter, tolker og er oppmerksomme på barns uttrykk og kroppsspråk.
- Anerkjenne og ta barn ulike ytringer på alvor.
- Gi rom for barns ulike perspektiv.
- Respektere barns intensjoner og opplevelser.
- Legge til rett for gode samtaler mellom barn og voksne.
- Arbeide for god kommunikasjon mellom barn og voksne, og mellom foreldre og personalet.