Årsplan Hauglegda og Øvre Bergmo 2024-2025

4 Barnehagens innhold

Progresjon

Med progresjon mener vi en jevn utvikling. Progresjon er en prosess som hele tiden tar utgangspunkt i hva barnet mestrer, for så å gi, eller legge til rette for, tilpassede utfordringer som fører til ny mestring. Denne teorien bygger på at mennesker er sosiale individer og at utvikling foregår i en sosial setting. Teorien bygger på Lev Vygotskijs “proksimale utviklingssone”.

De fleste barn går i barnehagen i fem år. I løpet av denne tiden skjer den største utviklingen og læringen i et menneskes liv. Barnehagen skal være bevisst betydningen av at barnet får møte nye utfordringer som vekker nysgjerrighet, læringslyst og utforskertrang.

I Hauglegda har vi aldersinndelte barnegrupper, der de aller yngste samles på Maurtua og Furutoppen, mens barna fra 2–6 år er på de øvrige avdelingene. Vi kjører også aldersinndelte opplegg på tvers av avdelingene. Den pedagogiske begrunnelsen for denne organiseringen er blant annet at vi mener barna lettere finner lekekamerater med felles interesser og modning når de er i grupper med barn i samme alder. En ettåring trenger også en annen form for omsorg og støtte enn en fireåring eller seksåring.

De eldste barna kan holde konsentrasjonen i prosjekter som varer over lengre tid og som utvikler seg og skaper fordypning og bredde i innhold. De yngste blir presentert for nye emner i her-og-nå-aktiviteter som tar utgangspunkt i sanseopplevelser, som for eksempel syn, hørsel, bevegelse og berøring.

I løpet av barnehagelivet skal barna kontinuerlig oppleve fremgang, nye opplevelser, få nye erfaringer og vekst. Personalet må til enhver tid se hvor barnet er i utviklingsprosessen, gi det mestringsfølelse og fortløpende legge til rette for at det har noe å strekke seg etter. De nye erfaringene bygger på kunnskap, innsikt, ferdigheter og holdninger som de har tilegnet seg tidligere.

Digital praksis

Rammeplanen legger vekt på at digitalt arbeid skal være aktive og skapende prosesser, ikke passive aktiviteter. Barnehagens digitale praksis skal knyttes til lek, kreativitet og læring. Slik blir digitale verktøy med på å bidra til å oppfylle rammeplanens føringer for et rikt og allsidig læringsmiljø for alle barn.

I barnehagen har alle avdelingene tilgang på nettbrett, noen med projektor, smarttelefoner, PC, ulike digitale kamera, mikroskop og blue-bots (roboter som kan programmeres/kodes) som vi benytter i vårt arbeid sammen med barna. I tillegg er barna med når vi kopierer, laminerer og bruker printer.

Personalet er aktive sammen med barna når vi jobber med digitale verktøy. Vi bruker verktøyene som en av mange metoder til å utforske, undre oss, lære og leke sammen med barna.

Omsorg

Fra rammeplanen: Omsorg er en forutsetning for barnas trygghet og trivsel, og for utvikling av empati og nestekjærlighet. Barnehagen skal gi barna mulighet for å utvikle tillit til seg selv og andre.

Arbeidet med å utvikle og forsterke gode relasjoner mellom voksne og barn, ligger alltid hos oss voksne. Vi skal vise omsorg og varme, være sensitive overfor barnets signaler, anerkjenne og støtte barnets mestring, læring og utforskning. Vi skal være nysgjerrige på barnet og søke å forstå det.

Barnehagen skal legge til rette for omsorgsfulle relasjoner mellom barna og personalet og mellom barna, som grunnlag for trivsel, glede og mestring.

Lek, livsutfoldelse, meningsfylte opplevelser og aktiviteter

Leken gir glede og er lystbetont samtidig som den er barns hovedarena for læring. Barnet skaffer seg erfaringer og gjør seg kjent med omgivelsene. Det er her de tar del i det kjente samtidig som de utforsker det nye. I møte med sine omgivelser tilegner barna seg kunnskap og bygger opp sin identitet.

Alle barn skal bli tatt på alvor. Det gjør vi ved å lytte, vise at vi bryr oss, vise og ta imot omsorg, skape trygghet for bruk av hele følelsesregisteret, inkludere hverandre, vente på tur og snakke om hva det vil si å være venner. Alle voksne er rollemodeller i dette arbeidet. Det vi viser av egen atferd og egne utsagn foran barna, blir sett og hørt.

Vennskap og tilrettelegging for gode relasjoner og lek i barnehagen er en forutsetning for god læring og opplevelse av glede og mestring. I samspillet med andre barn bruker barna ulike former for kommunikasjon og lærer seg viktige samhandlingsregler. Det å leke hjelper barnet til å utvikle en forståelse av seg selv og verden rundt.

Gjennom sosial lek dannes vennskap og gode relasjoner på tvers av alder, språk og kulturell bakgrunn. Å fremme lekekompetanse hos barn er sentralt for å fremme inkludering. Forskning viser at barns evne til å etablere vennskap er nært knyttet til deres lekekompetanse og sosiale kompetanse.

De voksne i barnehagen skal aktivt legge til rette for at barn kan møtes og utvikle vennskapsrelasjoner. Det er spesielt viktig å hjelpe de barna som ikke selv klarer å danne vennskap, og ta utgangspunkt i deres utvikling slik at vennskap blir noe de etter hvert klarer å mestre på egen hånd.

Barnehagen skal fremme danning

I barnehagen skal barna oppleve et stimulerende miljø som støtter opp om deres lyst til å leke, utforske, lære og mestre. Barnas nysgjerrighet, kreativitet og vitebegjær skal anerkjennes og stimuleres.

Barnehagen må møte barn på en måte som formidler respekt og aksept, tillit og tiltro. Vi skal fremme barns trivsel, livsglede, mestring og følelse av egenverd. Vi har ansvar for at alle barn skal føle at de selv og alle i gruppen er betydningsfulle for fellesskapet.

Det er viktig å være åpen og imøtekommende og praktisere en anerkjennende holdning til hvert enkelt barn. Dette gjør at barna utvikler selvstendighet, får god selvtillit og respekterer egne og andres tanker og følelser.

Vi må sørge for et inkluderende fellesskap og legge til rette for at barn kan bidra til egen og andres læring. Vi må støtte og berike barnas initiativ, undring, nysgjerrighet, læringslyst og tiltro til egne evner.

Læring

Læring skjer gjennom hele livet, og er nært knyttet til omsorg, danning og lek. I Hauglegda, Øvre Bergmo og Mårskrenten verdsetter vi lekens betydning for barns læring, og setter derfor av mye tid til frilek både inne og ute.

Vi fokuserer på uformelle læringssituasjoner der barna selv tar initiativ ut fra egne interesser og utvikling. Ved å være aktive og engasjerte voksne vil barna bli med oss i å erfare verden og tilegne seg kunnskap.

I vår enhet har vi ett helhetlig læringssyn som innebærer:

  • å se omsorg, lek og læring i sammenheng
  • å bruke dagligdagse situasjoner (f.eks. måltid, påkledning)
  • strukturerte læringssituasjoner
  • rom for barns innspill og lekende ytringer
  • å lære abstrakte begreper gjennom det konkrete og nære

Vennskap og fellesskap

Rammeplanen sier at sosial kompetanse er en forutsetning for å kunne fungere godt sammen med andre. Ferdigheter og holdninger utvikles gjennom sosialt samspill. I barnehagen skal alle barn få oppleve å være betydningsfulle for fellesskapet, og å være i positivt samspill med barn og voksne.

Ei gruppe barn sitter i ring, sett ovenfra.  foto - Klikk for stort bilde

Barnehagen skal fremme kommunikasjon og språk

Alle barn i våre barnehager skal få god språkstimulering og delta i aktiviteter som fremmer kommunikasjon og helhetlig språkutvikling. En god språkutvikling er avgjørende for kommunikasjon, følelser, erfaringer, refleksjon og vennskap.

Å jobbe med språk er en naturlig del av hverdagen, både i uformelle og planlagte aktiviteter. Når barn møtes av voksne som forstår og verdsetter deres uttrykk, opprettholdes deres motivasjon. Å undre seg sammen med barnet er viktig for læring. Mestring gir motivasjon, som igjen skaper utvikling.

Vi synger mye med og for barna. Sang gir glede, fellesskap og musikalske opplevelser, og kan også støtte språkutvikling, hukommelse, integrering og psykososialt miljø. Sang brukes aktivt i overgangssituasjoner og bidrar til en smidigere og gladere hverdag for både liten og stor.

Forskning har vist at musikk fremmer god helse og læring. Sanger og regler styrker utvikling innen språk, motorikk, emosjoner og sosialt samspill.

Flerspråklige barn

Mange barn i Hauglegda og Øvre Bergmo har et annet morsmål enn norsk. Et godt utviklet morsmål er viktig for videre språkutvikling. Vi må støtte familiene i å bruke morsmålet, samtidig som vi jobber aktivt med barnas norskspråklige kompetanse.

Vi bruker daglige situasjoner og planlagte samlinger til å skape opplevelser, undring, samtaler og refleksjon. Vi ser på mangfoldet i barnegruppen som en ressurs og lærer av hverandre. Mangfoldet synliggjøres med flagg og samtaler om kulturelle og religiøse forskjeller.

Barna med et annet morsmål er en ressurs. Vi fremhever morsmålet deres og møter dem med anerkjennelse og åpenhet. Vi markerer FN-dagen, og avdelinger med flerkulturelle barn markerer dette med bilder, samtaler og smaksprøver på mat fra ulike land.