Gratis kollektivkort for studenter

Hvis du er heltidsstudent ved Høgskolen i Molde og melder flytting til Molde kommune kan du søke om å få gratis kollektivkort.

Ordningen gjelder ikke hvis du flytter fra nabokommuner i Molderegionen, det vil si Hustadvika, Aukra, Vestnes, Rauma og Gjemnes.

Vilkår for ordningen:

  1. Du må være heltidsstudent ved Høgskolen i Molde, ha gyldig studentbevis og betalt semesteravgift.
  2. Du må studere minimum et helt studieår. Utvekslingsstudenter eller andre studenter som bare skal være her et semester, får dessverre ikke tilbudet. 
  3. Ordningen gjelder ikke hvis du flytter til Molde fra nabokommuner i Molderegionen, det vil si Hustadvika, Aukra, Vestnes, Rauma og Gjemnes.
  4. Hvis du søkte og fikk gratis kollektivkort tidligere, må du likevel søke på ordningen på nytt for å dokumentere at du fortsatt er heltidsstudent ved Høgskolen i Molde, og at du fortsatt er folkeregistrert i Molde kommune.
  5. Du plikter å være folkeregistrert i Molde kommune under hele studietiden ved Høgskolen i Molde.
  6. Kortet blir utstedt etter fremlagt dokumentasjon på meldt flytting og betalt semesteravgift.
  7. Kortet er gyldig både på hverdager og helger frem til og med juli gjeldende skoleår.
  8. Dersom du melder flytting fra Molde kommune, eller slutter å studere ved Høgskolen i Molde, må du melde fra til  kommunen og informere om dette på epost til: politisk.sekretariat@molde.kommune.no 

Søknadsfristen er 31. desember. 

Slik søker du

Meld flytting nå – det kan ta tid å få registrert din nye adresse.

  1. Meld flytting til folkeregisteret via sidene til Skatteetaten
    Det kan ta inntil 3 uker før Skatteetaten har endret adressen din.
    Når din nye adresse er registrert vil du få kvittering i Altinn.
    Har du meldt flytting tidligere, men mangler flyttemelding, kan du bestille bostedsattest fra Skatteetaten.
  2. Gå til: Søknadsskjema kollektivkort
    Du må laste opp: Flyttemelding/bostedsattest og kvittering på betalt semesteravgift.  
  3. Når søknaden er godkjent får du en bekreftelse på e-post. Kortet får du tilsendt i posten på adressen der du er bosatt.

Ofte stilte spørsmål

Denne ordningen ble vedtatt av Molde kommunestyre 19.05.2022, sak 41/22. Ordningen hadde først en prøvetid på 1 år. Etter en evaluering av ordningen i sak 58/23 i Molde kommunestyre 15.06.2023 ble ordningen videreført 1 år til. Ordningen ble vedtatt videreført ut kommunestyreperioden i sak 32/24 i Molde kommunestyre 18.04.2024.

Søknadsfristen for ordningen er 31. desember. 

Kontakt

Trygve Klæboe Henriksen
saksbehandler, stab for politikk og demokrati
E-post
Mobil 91 39 15 25