Meld fra om uhell eller ulykke med hjelpemiddelNår det skjer uhell eller ulykke ved bruk av hjelpemiddel som er utlånt fra NAV Hjelpemiddelsentral, er det viktig å melde fra så raskt som mulig til ergoterapitjenesten.Alvorlige hendelserVed alvorlige hendelser, skal det meldes til Direktoratet for medisinske produkter (dmp.no). Alvorlig hendelse vil si at personer ble, eller kunne ha blitt, alvorlig skadd eller død i hendelsen. Hva skal jeg gjøre med hjelpemiddelet?Når det skjer et uhell eller en ulykke med et hjelpemiddel, skal ikke hjelpemiddelet brukes før det er kontrollert og gjort nødvendige utbedringer. Hjelpemiddelet skal returneres til NAV Hjelpemiddelsentral så raskt som mulig. Bruker må være forberedt på at det kan ta tid å få reparert et hjelpemiddel. Det gjelder spesielt når det må bestilles reservedeler som har lang leveringstid, eller det er behov for å erstatte et skadet hjelpemiddel med et nytt og tilsvarende hjelpemiddel. Hjelpemiddel som ikke er levert av NAV Dersom hjelpemiddelet er kjøpt privat, skal kommunen rapportere direkte til Statens legemiddelverk. Dette gjelder ved alvorlige hendelser. Bistand til pårørende NAV Hjelpemiddelsentral kan hjelpe pårørende med oppfølging etter uhell eller ulykker. Kommunen skal undersøke om dette er et ønske fra brukeren. Vurdering av funksjonsevne Når det skjer uhell med elektrisk rullestol som bruker selv betjener, skal den kommunale terapeuten følge opp bruker og vurdere om hen har god nok funksjonsevne til å betjene hjelpemiddelet. Dersom det blir vurdert til å ikke ha god nok funksjonsevne til å ferdes trygt, skal hjelpemiddelet leveres tilbake. Sist endret 22.01.2025 15.33