Barnehagen skal tilpasse rutiner og organisere tid og rom slik at barnet får tid til å bli kjent, etablere relasjoner og knytte seg til personalet og til andre barn. Når barnet begynner i barnehagen, skal personalet sørge for tett oppfølging den første tiden slik at barnet kan oppleve tilhørighet og trygghet til å leke, utforske og lære.
Besøksdag
Barnehagen sender ut invitasjon til besøksdager i mai og/eller juni.
Å besøke den nye barnehagen kan være en god start. Da kan barnet få en forestilling om hva en barnehage er. Å samtale med barnet om oppstart og den nye tilværelsen er viktig.
Foreldremøte
Det blir arrangert et foreldremøte for nye barn og foresatte før nytt barnehageår.
Oppstart
Barnet blir knyttet til en avdeling og får en tilknytningsperson, oftest er det pedagogisk leder på avdelingen. Tilknytningspersonen setter seg inn i informasjonen om barnet og informerer det andre personalet på basen. Bli-kjent-skjemaet fyller foreldre ut på forhånd og går gjennom skjemaet sammen med pedagogisk leder etter foreldremøtet før oppstart eller første dag i barnehagen.
Fem trinn i tilvenninga
Pedagogisk leder på avdelingen har ansvar for å sette opp en tilvenningsplan, som består av 5 trinn, der det er avhengig av hvert enkelt barn og situasjonen hvor lenge hvert trinn varer.
TRINN 1
(kl 9 – 11.30, varighet ca. 2-3 timer)
Foreldre er aktivt med på introduksjonen av det nye miljøet. Foreldrene holder seg i nærheten av barnet og er tilgjengelig hele tiden. Foreldre steller barnet og sitter sammen med barnet under måltid, aktiviteter og lek. Personalet observerer barn og foreldre sammen og får slik informasjon om barnet sine vaner og måte å kommunisere på, som barnehagen kan bygge videre på.
TRINN 2
(kl 9 – 14, varighet ca. 4-5 timer)
Personalet overtar mer ansvaret for barnet, men foreldrene er fremdeles med på stell, måltid og legging av barnet. På dette trinnet er det på tide å forlate barnet alene med personalet, men foreldrene er ikke lenger unna enn pauserommet.
TRINN 3
(kl 7.45 – 14, varighet ca. 5-6 timer)
Barnet blir introdusert for frokostrutiner og fellestida i barnehagen. Foreldrene deltar første gangen. Det er også tid for å forlate barnet i barnehagen. Hvor lenge foreldrene skal være borte avtales på forhånd, men det kan være lurt å være så lenge borte at barnet har rukket å spise, sove og leke. Men foreldrene skal være tilgjengelig, slik at barnehagen lett kan komme i kontakt.
TRINN 4
(kl 7.45 – 15, varighet ca. 6-7 timer)
Barnet er nå klar for lengre dager i barnehagen. Personalet har fått innføring i barnets vaner og har blitt godt kjent med barnet. Fremdeles kan det oppstå situasjoner der barnehagen avgjør at barnet ikke er trygg nok, eller at dere foreldre kjenner dere usikker. Ring barnehagen, eller avtal at barnehagen sender melding eller ringer. Nå kan det planlegges hvor lenge den neste dagen skal være, alt etter hvor godt tilvent barnet er.
TRINN 5
(varighet avgjøres av foreldrene)
Barnet er over tilvenningsperioden, foreldrene avgjør bringe- og hentetid. Det er tid for en evalueringssamtale med pedagogisk leder.