Lyttende pedagogikk
Vår faglige inspirasjon er hentet fra prinsippet om lyttende pedagogikk. Pedagogisk dokumentasjon, refleksjon, prosjektbasert arbeid og barns medvirkning er sentrale områder. Barna skal ha gode og tilstedeværende voksne, som støtter dem i lek, omsorg, danning og læring.
Vi bruker smågrupper som en arbeidsmetode for å bidra til barns trivsel og helhetlige utvikling. Barna får mer ro til lek, samspill og aktiviteter, og personalet får større mulighet til å se og lytte til det enkelte barn.
Prosjekt
Prosjektarbeid er en arbeidsmetode vi benytter. Ved å gripe fast i små hendelser og signal barna gir oss, bygger vi videre på disse og utvikler små og/eller store prosjekt sammen med barna. Barna er aktivt med og medvirker i sin egen hverdag. Metoden krever at vi voksne observerer, lytter og er tilstedeværende og deltakende.
Barnehagen har i 2024/2025 et felles emne: “Du store verden, har du hørt på maken!”
Målet er å skape magiske øyeblikk for å gi felles opplevelser og innhold, som kan inspirere og utvide leken.
Friluftsliv
Vi ønsker å bidra til at barna får en positiv holdning til å bruke naturen. Vi er mye ute både innenfor og utenfor gjerdet. Et stort uteområde gir mulighet for varierte aktiviteter og naturopplevelser.
Vi opplever trivsel, glede, fantasi, kreativitet, fysisk aktivitet, utfordringer, utforsking og mestring ved å være ute i naturen.
Vi har fast turdag på fredager, der vi oppsøker varierte turmål i nærmiljøet. Vi leker, utforsker, undrer oss og lager et varmt måltid.