Denne progresjonsplanen omfatter alle rammeplanens sju fagområder. Målene ligger i årsplanen og progresjonsplanen viser hvordan vi skal nå målene våre.
Trinnene viser i ikke utgangspunktet alder, men i tre «trappetrinn» som bygger naturlig på hverandre. Innenfor hvert av trinnene kan det befinne seg barn i ulik alder avhengig av den enkeltes utvikling. Personalet i barnehagen skal finne barnets interesser og utviklingsnivå, for så å bygge videre på dette. Vi viser i hvert trinn, hvordan vi skal gi barna gode og varierte opplevelser som skal bidra til å skape glede, nysgjerrighet og utvikling.
Fagområdene:
Klikk på for å komme rett til avsnittet.
- Natur, miljø og teknologi
- Kropp, bevegelse, mat og helse
- Kunst, kultur og kreativitet
- Antall, rom og form
- Etikk, religion og filosofi
- Nærmiljø og samfunn
Trinn 1
- Barna får oppleve og erfare forskjeller mellom ulike værtyper og årstider.
- Barna er med å utforske uteområdet og barnehagens omkringliggende areal.
- Vi griper fatt i og legger til rette for utforskning av ulike materialer og fenomener som skjer her og nå.
- Barna er med på enkel kildesortering.
- Barna skal lære at vi må ta vare på tingene våre, og andres.
Trinn 2
- Barna erfarer glede av å være ute – uavhengig av vær.
- Barna går på tur minst en gang i uken, når tilvenning og bemanning er på plass.
- Barna er med å utforske dyr og planteliv i nærmiljøet.
- Barna får en grunnleggende kjennskap til kroppen og dennes funksjoner.
- Barna får en begynnende kunnskap om kretsløpet i naturen.
- Barna lærer om hva søppelet er laget av, og hvordan man skal sortere.
Trinn 3
- Barna erfarer glede av å være ute – uavhengig av vær.
- Barna går på lengre turer, hvor måltid tilberedes på bål.
- Utforsker dyr og planteliv videre, lærer om livets sirkel.
- Barna skal få en forståelse av naturens kretsløp.
- Barna skal utforske og eksperimentere med fenomener i det fysiske rommet.
- Barna skal få en begynnende forståelse for konsekvensene av forurensing, hvorfor og hvordan vi kan ta vare på.
Trinn 1
- Vi legger til rette for turer i umiddelbar nærhet der barna går selv.
- Bevegelse til musikk, og rytme, med voksenstøtte.
- Vi tilrettelegger det fysiske miljøet på avdelingen slik at det blir rom for tumlelek.
- Gjennom benevning, rim, regler og sanger setter vi ord på ulike kroppsdeler.
- Vi introduserer barna for matvarer med ulik konsistens og smak.
- Vi legger til rette for en god balanse mellom aktivitet og hvile, basert på barnas behov.
- Vi lærer grunnleggende hygiene og vasker hender før måltider, når vi kommer inn utenfra, samt etter toalettbesøk og stell.
- Vi setter ord på egne og andres følelser.
Trinn 2
- Barna skal få erfaringer med å gå og bevege seg i ulendt terreng.
- Erfaring med vann, bl.a. i bassenget om sommeren.
- Vi bruker gymsal og uteområdene for ulike tilrettelagte aktiviteter (f.eks. lek med ball, hinderløype).
- Gjennom samtaler, bruk av bøker o.l. utvikler barna forståelse for kroppens funksjoner og sammenhenger.
- Barna skal få være aktivt med i planlegging og gjennomføring av matlaging. Vi snakker også om hvor maten kommer fra.
- Vi legger til rette for en god balanse mellom aktivitet og hvile, basert på barnas behov.
- Vi undrer oss og reflekterer overfor hygiene og dens betydning og hvorfor vi vasker hender.
- Vi setter ord på egne og andres følelser, samt setter grenser for vår egen kropp.
Trinn 3
- Barna går lengre turer i skog og mark uansett årstid.
- Barna får tilbud om vanntilvenning i basseng.
- Vi legger til rette for regellek, ballspill o.l. event låne gymsalen til Sellanrå skole.
- Vi filosofere og reflektere videre rundt kropp, identitet, kjønn, liv og død.
- Vi snakker om hva kroppen trenger av næring for å fungere godt.
- Vi legger til rette for en god balanse mellom aktivitet og hvile, basert på barnas behov.
- Vi undrer oss og reflekterer over hygienens betydning og hvorfor vi vasker hender.
- Vi setter ord på egne og andres følelser, samt setter grenser for vår egen kropp.
Trinn 1
- Gi barna tilgang på ulike leker og formingsmateriell.
- Å få utforske ulike formingsmateriell og naturmateriell.
- Introdusere for ulike instrumenter og musikk.
- Oppleve dramatisering.
- Barna skal få delta i en prosess der det lages kunstverk til ulike arrangementer og tradisjoner i barnehagen, som FN dag, karneval, jul mm. Dette gjelder alle trinn.
- Barna skal bli kjent med rim, regler og sanger.
Trinn 2
- Gi barna tilgang på ulike leker og formingsmateriell.
- Å få utforske ulike forming, natur og gjenbruksmateriell.
- Å utforske ulike instrumenter og lytte til ulik musikk.
- Oppleve dramatisering, samt leke med roller i dramatisering.
- Barna skal få delta i en prosess der det lages kunstverk til ulike arrangementer og tradisjoner i barnehagen, som FN dag, karneval, jul mm. Dette gjelder alle trinn.
- Barna skal utvide og lære mer avanserte sanger, rim og regler.
- Barna skal få delta i planleggingen av aktiviteter, samlinger og lignende.
Trinn 3
- Gi barna tilgang på ulike leker og formingsmateriell. Bygge på de tidligere trinn.
- Prøve ut ulike instrumenter og lytte til ulike musikksjangre, samt bruke dette i samling med andre barn.
- Bli dramatisert for, og være med å dramatisere for andre.
- Barna lærer å tenke miljø og gjenbruk i barnehagen. Eks. bruk av tegneark der vi kan brette ark i to og tegne på flere sider.
- Barna skal få delta i en prosess der det lages kunstverk til ulike arrangementer og tradisjoner i barnehagen, som FN dag, karneval, jul mm. Dette gjelder alle trinn.
- Barna skal utvide og lære mer avanserte sanger, rim og regler.
- Barna skal få delta i planleggingen av aktiviteter, samlinger og lignende
- Å skape historier og tekster sammen.
- Barna får prøve ut ulike materiale og teknikker. Eks tegne med kullstifter eller tegne det du ser.
Trinn 1
- Vi bruker ord som beskriver leker, samt arbeider med begreper som stor - liten, opp - ned osv.
- Barna opplever en grunnleggende bevissthet om sin plassering i rommet, og i miljøet.
- Barna erfarer at det finnes forskjellige formingsmaterieller som kan benyttes ulikt for likevel å gi et resultat.
- Det lekes med geometriske former, samt konstruksjonsleker.
- Barna introduseres for enkle puslespill, eller andre innpasningsleker tilpasset sin alder og utvikling.
Trinn 2
- Barna lærer seg tallremser samt videreutvikler sin peketelling.
- Barna leker med måling og visualisering, for eksempel i forbindelse med tilbereding av mat.
- Barna spiller spill med terning, eller kort, for å øve på regler, turtaking osv.
- Barna øver på sortering etter farge, form, størrelse og funksjon.
- Barna får erfaringer med alternative materialer, som gjenbruksmateriell, naturmaterialer osv.
Trinn 3
- Erfarer hvordan man selv kan starte, samt styre en regellek, eller et spill.
- Bruker ord og begreper som skiller mellom størrelser og plasseringer.
- Barna har god forståelse av tallremser og peketelling. Barna får en utvidet begrepsforståelse, og erfarer at et tall tilsvarer en mengde.
- Barna utfører avansert konstruksjonslek.
- Barna får en begynnende erfaring for begrepet tid, samt kjennskap til klokken.
- Barna lærer avanserte sanger, rim og regler.
Trinn 1
- Vi markerer høytider og merkedager tilknyttet religioner og kulturer representert i barnegruppen.
- Vi setter ord på barnas følelsesuttrykk, og bidrar til å skape en begynnende forståelse for rett og galt.
- Vi undrer oss sammen med barna om det som skjer i hverdagen.
Trinn 2
- Vi markerer høytider og merkedager tilknyttet religioner og kulturer representert i barnegruppen, samt reflekterer over hvorfor disse markeres.
- Vi snakker om følelser og egne grenser. Vi reflekterer over hvordan vi møter hverandre på en god måte, samt hvordan vi møter konflikter.
- Barna reflekterer over og opparbeider seg erfaring, på en trygg måte, innenfor temaene rettferdighet, og konsekvens.
Trinn 3
- Vi markerer høytider og merkedager tilknyttet religioner og kulturer representert i barnegruppen, samt reflekterer over hvorfor disse markeres. Vi reflekterer over forskjeller, og snakker om respekt for andres bakgrunn og tro.
- Barn og voksne undrer seg sammen om ulikheter og forskjeller hos seg selv og andre.
- Barna gis rom og tillitt til å selv kunne møte konflikter med andre, slik at de opparbeider seg erfaring på verktøy.
Trinn 1
- Vi går turer i det umiddelbare nærmiljøet til barnehagen.
- Vi besøker faste tursteder ofte for å skape trygghet.
- Barna skal delta ut fra sine forutsetninger i tradisjonsbundne aktiviteter.
- Barna skal opparbeide trygghet til barnehagehverdagen.
- Barna lærer og erfarer hvordan vi trøster og hjelper hverandre.
Trinn 2
- Vi går lengre turer for å bli kjent med lokalsamfunnet.
- Det gjennomføres systematisk opplæring i sosial kompetanse ved hjelp av bøker, samlinger og tema om vennskap, følelser o.l.
- Barna tar del i markeringer og tradisjonsbundne aktiviteter.
Trinn 3
- Turer skal være til steder som er i barnas interessefelt.
- Barna skal besøke biblioteket og erfare at dette er et sted man kan innhente kompetanse og informasjon.
- Barna skal besøke den lokale skolen.
- Barna tar del i markeringer og tradisjonsbundne aktiviteter, og besøker kirke, og eller andre livssynssentre.
Sist endret 06.06.2025 10.44