Progresjonsplan

Denne progresjonsplanen omfatter alle rammeplanens sju fagområder. Målene ligger i årsplanen og progresjonsplanen viser hvordan vi skal nå målene våre.  

Trinnene viser i ikke utgangspunktet alder, men i tre «trappetrinn» som bygger naturlig på hverandre. Innenfor hvert av trinnene kan det befinne seg barn i ulik alder avhengig av den enkeltes utvikling. Personalet i barnehagen skal finne barnets interesser og utviklingsnivå, for så å bygge videre på dette. Vi viser i hvert trinn, hvordan vi skal gi barna gode og varierte opplevelser som skal bidra til å skape glede, nysgjerrighet og utvikling. 

Fagområdene:

Klikk på for å komme rett til avsnittet.

  1. Natur, miljø og teknologi
  2. Kropp, bevegelse, mat og helse
  3. Kunst, kultur og kreativitet
  4. Antall, rom og form
  5. Etikk, religion og filosofi
  6. Nærmiljø og samfunn

Fagområde: Natur, miljø og teknologi

Trinn 1

  • Barna får oppleve og erfare forskjeller mellom ulike værtyper og årstider.
  • Barna er med å utforske uteområdet og barnehagens omkringliggende areal.
  • Vi griper fatt i og legger til rette for utforskning av ulike materialer og fenomener som skjer her og nå.
  • Barna er med på enkel kildesortering.
  • Barna skal lære at vi må ta vare på tingene våre, og andres.

Trinn 2

  • Barna erfarer glede av å være ute – uavhengig av vær.
  • Barna går på tur minst en gang i uken, når tilvenning og bemanning er på plass.
  • Barna er med å utforske dyr og planteliv i nærmiljøet.
  • Barna får en grunnleggende kjennskap til kroppen og dennes funksjoner.
  • Barna får en begynnende kunnskap om kretsløpet i naturen.
  • Barna lærer om hva søppelet er laget av, og hvordan man skal sortere.

Trinn 3

  • Barna erfarer glede av å være ute – uavhengig av vær. 
  • Barna går på lengre turer, hvor måltid tilberedes på bål.
  • Utforsker dyr og planteliv videre, lærer om livets sirkel.
  • Barna skal få en forståelse av naturens kretsløp.
  • Barna skal utforske og eksperimentere med fenomener i det fysiske rommet.
  • Barna skal få en begynnende forståelse for konsekvensene av forurensing, hvorfor og hvordan vi kan ta vare på.

 

Fagområde: Kropp, bevegelse, mat og helse

Trinn 1

  • Vi legger til rette for turer i umiddelbar nærhet der barna går selv.
  • Bevegelse til musikk, og rytme, med voksenstøtte.
  • Vi tilrettelegger det fysiske miljøet på avdelingen slik at det blir rom for tumlelek.
  • Gjennom benevning, rim, regler og sanger setter vi ord på ulike kroppsdeler.
  • Vi introduserer barna for matvarer med ulik konsistens og smak.
  • Vi legger til rette for en god balanse mellom aktivitet og hvile, basert på barnas behov.
  • Vi lærer grunnleggende hygiene og vasker hender før måltider, når vi kommer inn utenfra, samt etter toalettbesøk og stell.
  • Vi setter ord på egne og andres følelser.

Trinn 2

  • Barna skal få erfaringer med å gå og bevege seg i ulendt terreng.
  • Erfaring med vann, bl.a. i bassenget om sommeren.
  • Vi bruker gymsal og uteområdene for ulike tilrettelagte aktiviteter (f.eks. lek med ball, hinderløype).
  • Gjennom samtaler, bruk av bøker o.l. utvikler barna forståelse for kroppens funksjoner og sammenhenger.
  • Barna skal få være aktivt med i planlegging og gjennomføring av matlaging. Vi snakker også om hvor maten kommer fra.
  • Vi legger til rette for en god balanse mellom aktivitet og hvile, basert på barnas behov.
  • Vi undrer oss og reflekterer overfor hygiene og dens betydning og hvorfor vi vasker hender.
  • Vi setter ord på egne og andres følelser, samt setter grenser for vår egen kropp.

Trinn 3

  • Barna går lengre turer i skog og mark uansett årstid.
  • Barna får tilbud om vanntilvenning i basseng.
  • Vi legger til rette for regellek, ballspill o.l. event låne gymsalen til Sellanrå skole.
  • Vi filosofere og reflektere videre rundt kropp, identitet, kjønn, liv og død.
  • Vi snakker om hva kroppen trenger av næring for å fungere godt.
  • Vi legger til rette for en god balanse mellom aktivitet og hvile, basert på barnas behov.
  • Vi undrer oss og reflekterer over hygienens betydning og hvorfor vi vasker hender.
  • Vi setter ord på egne og andres følelser, samt setter grenser for vår egen kropp.

Fagområde: Kunst, kultur og kreativitet

Trinn 1

  • Gi barna tilgang på ulike leker og formingsmateriell.
  • Å få utforske ulike formingsmateriell og naturmateriell.
  • Introdusere for ulike instrumenter og musikk.
  • Oppleve dramatisering.
  • Barna skal få delta i en prosess der det lages kunstverk til ulike arrangementer og tradisjoner i barnehagen, som FN dag, karneval, jul mm. Dette gjelder alle trinn.
  • Barna skal bli kjent med rim, regler og sanger.

Trinn 2

  • Gi barna tilgang på ulike leker og formingsmateriell.
  • Å få utforske ulike forming, natur og gjenbruksmateriell.
  • Å utforske ulike instrumenter og lytte til ulik musikk.
  • Oppleve dramatisering, samt leke med roller i dramatisering.
  • Barna skal få delta i en prosess der det lages kunstverk til ulike arrangementer og tradisjoner i barnehagen, som FN dag, karneval, jul mm. Dette gjelder alle trinn.
  • Barna skal utvide og lære mer avanserte sanger, rim og regler.
  • Barna skal få delta i planleggingen av aktiviteter, samlinger og lignende.

Trinn 3

  • Gi barna tilgang på ulike leker og formingsmateriell. Bygge på de tidligere trinn.
  • Prøve ut ulike instrumenter og lytte til ulike musikksjangre, samt bruke dette i samling med andre barn.
  • Bli dramatisert for, og være med å dramatisere for andre.
  • Barna lærer å tenke miljø og gjenbruk i barnehagen. Eks. bruk av tegneark der vi kan brette ark i to og tegne på flere sider.
  • Barna skal få delta i en prosess der det lages kunstverk til ulike arrangementer og tradisjoner i barnehagen, som FN dag, karneval, jul mm. Dette gjelder alle trinn.
  • Barna skal utvide og lære mer avanserte sanger, rim og regler.
  • Barna skal få delta i planleggingen av aktiviteter, samlinger og lignende
  • Å skape historier og tekster sammen.
  • Barna får prøve ut ulike materiale og teknikker. Eks tegne med kullstifter eller tegne det du ser.

Fagområde: Antall, rom og form

Trinn 1

  • Vi bruker ord som beskriver leker, samt arbeider med begreper som stor - liten, opp - ned osv.
  • Barna opplever en grunnleggende bevissthet om sin plassering i rommet, og i miljøet.
  • Barna erfarer at det finnes forskjellige formingsmaterieller som kan benyttes ulikt for likevel å gi et resultat.
  • Det lekes med geometriske former, samt konstruksjonsleker.
  • Barna introduseres for enkle puslespill, eller andre innpasningsleker tilpasset sin alder og utvikling.

Trinn 2

  • Barna lærer seg tallremser samt videreutvikler sin peketelling.
  • Barna leker med måling og visualisering, for eksempel i forbindelse med tilbereding av mat.
  • Barna spiller spill med terning, eller kort, for å øve på regler, turtaking osv.
  • Barna øver på sortering etter farge, form, størrelse og funksjon.
  • Barna får erfaringer med alternative materialer, som gjenbruksmateriell, naturmaterialer osv.

Trinn 3

  • Erfarer hvordan man selv kan starte, samt styre en regellek, eller et spill.
  • Bruker ord og begreper som skiller mellom størrelser og plasseringer.
  • Barna har god forståelse av tallremser og peketelling. Barna får en utvidet begrepsforståelse, og erfarer at et tall tilsvarer en mengde.
  • Barna utfører avansert konstruksjonslek.
  • Barna får en begynnende erfaring for begrepet tid, samt kjennskap til klokken.
  • Barna lærer avanserte sanger, rim og regler.

Fagområde: Etikk, religion og filosofi

Trinn 1

  • Vi markerer høytider og merkedager tilknyttet religioner og kulturer representert i barnegruppen.
  • Vi setter ord på barnas følelsesuttrykk, og bidrar til å skape en begynnende forståelse for rett og galt.
  • Vi undrer oss sammen med barna om det som skjer i hverdagen.

Trinn 2

  • Vi markerer høytider og merkedager tilknyttet religioner og kulturer representert i barnegruppen, samt reflekterer over hvorfor disse markeres.
  • Vi snakker om følelser og egne grenser. Vi reflekterer over hvordan vi møter hverandre på en god måte, samt hvordan vi møter konflikter.
  • Barna reflekterer over og opparbeider seg erfaring, på en trygg måte, innenfor temaene rettferdighet, og konsekvens.

Trinn 3

  • Vi markerer høytider og merkedager tilknyttet religioner og kulturer representert i barnegruppen, samt reflekterer over hvorfor disse markeres. Vi reflekterer over forskjeller, og snakker om respekt for andres bakgrunn og tro.
  • Barn og voksne undrer seg sammen om ulikheter og forskjeller hos seg selv og andre.
  • Barna gis rom og tillitt til å selv kunne møte konflikter med andre, slik at de opparbeider seg erfaring på verktøy.

Fagområde: Nærmiljø og samfunn

Trinn 1

  • Vi går turer i det umiddelbare nærmiljøet til barnehagen.
  • Vi besøker faste tursteder ofte for å skape trygghet.
  • Barna skal delta ut fra sine forutsetninger i tradisjonsbundne aktiviteter.
  • Barna skal opparbeide trygghet til barnehagehverdagen.
  • Barna lærer og erfarer hvordan vi trøster og hjelper hverandre.

Trinn 2

  • Vi går lengre turer for å bli kjent med lokalsamfunnet.
  • Det gjennomføres systematisk opplæring i sosial kompetanse ved hjelp av bøker, samlinger og tema om vennskap, følelser o.l.
  • Barna tar del i markeringer og tradisjonsbundne aktiviteter.

Trinn 3

  • Turer skal være til steder som er i barnas interessefelt.
  • Barna skal besøke biblioteket og erfare at dette er et sted man kan innhente kompetanse og informasjon.
  • Barna skal besøke den lokale skolen.
  • Barna tar del i markeringer og tradisjonsbundne aktiviteter, og besøker kirke, og eller andre livssynssentre.