Brukerundersøkelse i helse og omsorg

Helse- og omsorgssektoren gjennomførte i perioden 27. januar–2. mars 2025 en brukerundersøkelse for de som mottar hjemmetjenester.

Om undersøkelsen

Alle mottakere av hjemmetjenester, med unntak av brukere som bare har tjenesten matombringing og/eller trygghetsalarm fikk mulighet til å delta i undersøkelsen. 

Formålet med undersøkelsen var å få kunnskap om hvordan brukerne opplever kvaliteten på tjenestene. Dette gir oss mulighet til å forbedre og videreutvikle tjenestene våre.

Undersøkelsen er laget av Bedrekommune (Kommuneforlaget). Spørsmålene i undersøkelsen var fordelt inn i fem kategoriene:

  • brukermedvirkning
  • resultat for brukeren
  • respektfull behandling
  • tilgjengelighet
  • informasjon

Resultater fra undersøkelsen i 2025

335 brukere sa sin mening om hjemmetjenesten, noe som tilsvarer 59 prosent av alle brukerne.  Alle de seks omsorgsdistriktene som tilbyr hjemmetjenester deltok i undersøkelsen. Se resultatene for hvert omsorgsdistrikt.

Alder og kjønn

Aldersfordeling
AlderAndel
Under 6710 %
67-79 år28 %
80-89 år37 %
90 år og oppover26 %
Kjønnsfordeling
KjønnAndel
Kvinne60 %
Mann40 %
Ikke-binær0 %

Resultat i kategorien brukermedvirkning

Kategori: brukermedvirkning
Brukermedvirkning
SpørsmålVeldig enigEnigUenigVeldig uenigVet ikke
Jeg får være med å bestemme hvilken hjelp jeg skal motta20%62%5%2%11%
Jeg får være med å bestemme når (til hvilket tidspunkt) jeg skal motta hjelp15%53%13%5%14%
Jeg får være med å bestemme hvordan hjelpen skal utføres20%55%7%2%16%
Jeg er med når det utarbeides planer som angår meg (som for eksempel tiltaksplaner, individuell plan)7%35%16%6%35%

Resultat i kategorien resultat for brukeren

Kategori: resultat for brukeren
Resultat for brukeren
SpørsmålVeldig enigEnigUenigVeldig uenigVet ikke
De ansatte vet hva de skal gjøre når de kommer hjem til meg29 %60 %4 %1 %5 %
De ansatte utfører arbeidsoppgavene på en god måte37 %56 %4 %0 %3 %
De ansatte har nok tid til oppgavene de skal gjøre hos meg19 %57 %12 %2 %10 %
De ansatte er omsorgsfulle43 %51 %2 %0 %4 %
Jeg får den hjelpen jeg trenger slik at jeg kan bo hjemme.29 %53 %7 %1 %10 %
Jeg er fornøyd med den hjelpen jeg får til personlig hygiene21 %48 %6 %2 %24 %
Jeg er fornøyd med den hjelpen jeg får til å ta medisiner32 %54 %3 %1 %10 %
Jeg er fornøyd med den hjelpen jeg får til matlaging16 %36 %13 %4 %31 %
Jeg er fornøyd med den hjelpen jeg får til rengjøring av boligen16 %46 %14 %5 %20 %

Resultat i kategorien respektfull behandling

Kategori: respektfull behandling
Respektfull behandling
SpørsmålVeldig enigEnigUenigVeldig uenigVet ikke
De ansatte behandler meg med respekt41 %54 %3 %1 %2 %
Nye ansatte viser legitimasjon når de kommer13 %25 %23 %15 %25 %
De ansatte hører på meg hvis jeg har noe å klage på22 %60 %4 %1 %14 %

Resultat i kategorien tilgjengelighet

Kategori: tilgjengelighet
Tilgjengelighet
SpørsmålVeldig enigEnigUenigVeldig uenigVet ikke
Det tok kort tid fra jeg søkte om hjelp til jeg fikk det23 %52 %6 %2 %16 %
Jeg er fornøyd med antall timer jeg får hjelp16 %59 %7 %3 %15 %
De ansatte kommer til avtalt tid16 %54 %16 %2 %13 %
De ansatte gir beskjed dersom det blir forsinkelser14 %36 %22 %5 %23 %
Jeg er fornøyd med muligheten for å få kontakt med tjenesten over telefonen32 %55 %4 %1 %8 %
Tjenesten jeg får hjemme gjør at jeg føler meg trygg31 %53 %3 %2 %11 %

Resultat i kategorien informasjon

Kategori: informasjon
Informasjon
SpørsmålVeldig enigEnigUenigVeldig uenigVet ikke
Jeg får god informasjon om tjenesten jeg får17 %53 %11 %1 %17 %
Jeg vet hva som står i vedtaket mitt12 %41 %12 %3 %32 %
Jeg får god informasjon om hva de ansatte skal gjøre20 %53 %11 %1 %16 %
De ansatte snakker klart og tydelig slik at jeg forstår dem28 %58 %8 %1 %5 %
Jeg er kjent med hvordan jeg skal gå fram hvis jeg har noe å klage på12 %45 %13 %3 %27 %

Helhetsvurdering

Kategori: helhetsvurdering
Helhetsvurdering
SpørsmålVeldig enigEnigUenigVeldig uenigVet ikke
Alt i alt, jeg er fornøyd med den praktiske bistanden (hjemmehjelpen) jeg får27 %58 %9 %3 %3 %
Alt i alt, jeg er fornøyd med den hjemmesykepleien jeg får37 %54 %3 %1 %5 %

Resultat for hvert omsorgsdistrikt