Akutt forurensning

Det er Kystverket som ivaretar statens ansvar for beredskapen mot akutt forurensning i Norge, både på sjø og land. De har ansvaret for å samordne og øve private, kommunale og statlige beredskapsressurser i et nasjonalt beredskapssystem.

Forurensningsloven regulerer private, kommunens og statens håndtering av akutt forurensning eller fare for slik forurensning. 

Ved akutt forurensning eller fare for dette skal den ansvarlige iverksette tiltak for å avverge eller begrense skader og ulemper. Dersom den ansvarlige ikke iverksetter tilstrekkelige tiltak, skal vedkommende kommune aksjonere. Ved større tilfeller av akutt forurensning kan statlig myndighet helt eller delvis overta ledelsen av arbeidet med å bekjempe ulykken, såkalt statlig aksjon.

lenser på sjøen - Klikk for stort bildeBilde fra øvelse der lenser brukes til å hindre spredning av forurensning.

Beredskapsplikt og plikt til å iverksette tiltak

Virksomhet/ansvarlig forurenser

Private virksomheter skal har nødvendig beredskap mot akutt forurensning forårsaket av egen virksomhet. 

Den ansvarlige for akutt forurensning har plikt til å sette i verk tiltak for å avverge og begrense skader og ulempe. Tiltakene skal hindre at forurensning inntreffer eller stanse, fjerne eller begrense skader og ulemper som følge av forurensningen. Aksjonsplikten vedvarer selv om kommunen eller staten overtar aksjonen.

Norsk oljevernforening for operatørselskap (NOFO) er en medlemsorganisasjon for operatørselskap på norsk sokkel, med primær oppgave å sikre at medlemmene har en effektiv og pålitelig oljevernberedskap. NOFO er en viktig aktør innen beredskapen på sjø.

Kommunen

Kommunen skal sørge for beredskap mot mindre tilfeller av akutt forurensning som kan inntreffe eller medføre skadevirkninger innen kommunen, og som ikke dekkes av privat beredskap. Beredskapsplikten til kommunen er nærmere regulert i forskrift om kommunal beredskap mot akutt forurensning.

Dersom ansvarlig forurenser ikke iverksetter tiltak, ikke iverksetter tilstrekkelige tiltak, eller er ukjent, har kommunen plikt til å aksjonere. Kommunenes plikt til å treffe tiltak gjelder også i de tilfellene hvor det er åpenbart at en står overfor en hendelse som er så stor at staten bør overta ledelsen av aksjonen.

Aksjonsplikten gjelder også for hendelser der kommunen ikke har beredskapslikt og for akutt forurensning som inntreffer utenfor kommunen, men som medfører skadevirkninger innen kommunen. Kommunen kan aksjonere på egen hånd eller gjennom det interkommunale samarbeidet (IUA). Ved statlige aksjoner vil det på grunn av hendelsens omfang være naturlig at kommunene aksjonere gjennom IUA.

Her kan du lese mer om kommunenes ansvar.

Staten

Kystverket skal sørge for beredskap mot større tilfeller av akutt forurensning som ikke er dekket av kommunal eller privat beredskap.

Kystverket har ansvaret for drift og utvikling av statens beredskap mot akutt forurensning, blant annet statens aksjonsorganisasjon, og skal så langt det er mulig sørge for at privat, kommunal og statlig beredskap samordnes i et nasjonalt beredskapssystem.

Dersom den ansvarlige ikke iverksetter nødvendige tiltak eller det haster med å iverksette tiltakene kan Kystverket aksjonere på vegne av den ansvarlige i henhold til forurensningsloven § 74.

Ved større tilfeller av akutt forurensning eller fare for dette, kan Kystverket helt eller delvis overta ledelsen av arbeidet med å bekjempe ulykken (også omtalt som «statlig aksjon) jf. forurensningsloven § 46 tredje ledd. Dersom Kystverket overtar ledelsen av aksjonen, vil det bli fattet et vedtak om dette. Beslutning om statlig aksjon vil bli sendt til ansvarlig forurenser med kopi til IUA, og så langt det er praktisk mulig til de respektive kommunene.

Det offentliges kostnader vil bli krevet dekket av den ansvarlige etter §76.

Her kan du lese mer om Kystverkets ansvar.

barrierer ved utslipp på sjø - Klikk for stort bildeBildet viser de ulike barrierene ved et større utslipp fra plattform på sjø. Barriere 1 og 2 ivaretas ofte av ansvarlig forurenser (via NOFO) og Kystverket. Barriere 3 organiseres av Kystverket ved hjelp av innleide fartøy, mens barriere 4 driftes av den kommunale beredskapen.