Tjenestebeskrivelser

Tjenestebeskrivelser for kommunale helse- og omsorgstjenester

Tjenestebeskrivelsene gir informasjon om helse- og omsorgstjenester som ytes av kommunene Aukra, Hustadvika, Kristiansund, Molde, Rauma og Vestnes.

Informasjonen finnes på den enkelte kommunes hjemmeside.

Beskrivelsene skal være med å skape forståelse for kriterier for å kunne bli tildelt tjenester, samt hvilket innhold tjenestene kan ha. Tjenestebeskrivelsene er et verktøy for å imøtekomme nasjonale prioriteringer i helse- og omsorgstjenesten.

Kriteriene legges til grunn ved den faglige-, skjønnsmessige- og individuelle vurdering av den enkeltes søknad. Ved eventuell tildeling av tjenester beslutter kommunene omfang, form og hvem som skal utføre tjenesten(e). 

Beskrivelsene omfatter de tjenester kommunene yter som er lovpålagte, samt enkelte ikke- lovpålagte tjenester. 

I beskrivelsene nyttes hovedsakelig betegnelsen søker.

Beskrivelsene vedtas politisk av de enkelte kommunene. Mindre justeringer foretas administrativt.

Hva som forventes av søker før søknad om tjeneste

  • Har fokus på å mestre egen hverdag og tar vare på seg selv
  • Innhenter informasjon, søker råd og planlegger ut fra egen livssituasjon
  • Tilrettelegger i eksisterende bolig eller vurderer å bytte bolig dersom nødvendig
  • Benytter seg aktivt av støtte fra egen familie og nettverk
  • Benytter tilbud fra frivillige organisasjoner, lag og foreninger
  • Bestiller nødvendige varer og tjenester, som for eksempel:
    • Dagligvarer
    • Middagslevering
    • Inngår avtale med apotek for levering av nødvendige apotekvarer, som multidose og inkontinensutstyr
    • Følge til aktiviteter/avtaler
    • Transport
    • Rengjøring
    • Hagestell
    • Snømåking/brøyting
  • Går til innkjøp av mestringsteknologi som er allment tilgjengelig, for eksempel robotstøvsuger og GPS-klokke
  • Går til innkjøp av hensiktsmessig inventar, som for eksempel regulerbar stol og seng
  • Benytter seg av de lavterskeltilbud den enkelte kommune kan tilby
  • Tar kontakt med posten for hensiktsmessig plassering av postkasse
  • Tar kontakt med renovasjonsselskapet for bistand med eller hensiktsmessig plassering av søppeldunk

Innsatspyramiden

Innsatspyramiden er en veiviser for helse- og omsorgstjenestetilbudet. Den beskriver den enkelte innbyggers innsats og hvordan behov hos den enkelte eventuelt kan imøtekommes med tjeneste(r) på tilpasset nivå. Innsatspyramiden bygger på BEON-prinsippet om tjenester på beste effektive omsorgsnivå.  

Innsatspyramiden
TrinnInnsats
Trinn 0: SelvhjulpenAktivitetssenter, helsestasjon, frisklivssentral, mestringsteknologi (privat anskaffelse)
Trinn 1: Selvhjulpen med endret standardTrygghets- og mestringsteknologi, demenskoordinator/-team og tiltak demens, kreftkoordinator, ledsagerbevis, parkeringsbevis for funksjonshemmede, transporttjenesten for funksjonshemmede (TT-ordning), rask psykisk helsehjelp, ergoterapi, fysioterapi og syn- og hørselskontakt
Trinn 2: Trenger bistandHjemmesykepleie, dagaktivitetstilbud, ansvarsgruppe, individuell plan, palliativ plan, koordinator, barnekoordinator, middagsombringing, personlig assistanse (hjelp i hjemmet, støttekontakt, praktisk bistand og opplæring, praktisk bistand, rehabilitering og habilitering, psykisk helsetjeneste og rustjeneste, avlastning for barn/unge, omsorgsbolig
Trinn 3: Behov for omfattende bistandBrukerstyrt personlig assistanse (BPA), omsorgsstønad, palliasjon/omsorg ved livets slutt, sykehjem (avlastning, korttidsopphold rehabilitering og habilitering)
Trinn 4: Heldøgns bistand i boligBolig særskilt tilrettelagt for heldøgns tjenester
Trinn 5: InstitusjonLangtidsopphold i institusjon (sykehjem og barnebolig)
Trinn 6: InstitusjonLangtidsopphold i spesialavdeling