Lavterskeltilbud
Definisjon
Lavterskeltilbud er en del av kommunens samlede helse- og omsorgstjenestetilbud som finnes for alle aldersgrupper; barn, unge og voksne. Tilbudene er lett tilgjengelig og laget for å senke terskelen for å få hjelp, slik at personer som trenger støtte, råd eller bistand kan få det uten at de trenger å oppfylle spesifikke kriterier eller gjennomgå en omfattende vurdering først.
Tilbudene varierer fra kommune til kommune, og kan bestå av:
- Helsestasjon for unge
- Familieveiledning/familieterapeut
- Frisklivsentral
- Individuell oppfølging i form av enkeltsamtaler/individuell samtaleterapi mv
- Aktiviteter i gruppe
- Kreftkoordinator
- Oppfølging psykisk helse og rus
- Demenskoordinator
- Ledsagerbevis
Innhold i tilbudene kan være:
- Kartlegging og utredning
- Behandling og oppfølging med samtaler
- Sosial trening og veiledning
- Kurs, opplæring, råd og veiledning
- Koordinering av tjenester
- Tverrfaglig samarbeid
- Aktivitet og arbeidstiltak
- Tilbud til pårørende eller andre nærstående personer som er berørt av en annens psykiske utfordringer eller rusutfordringer
For mange vil det være en forbigående fase i livet hvor de har kortvarig behov for å benytte seg av slike tilbud, mens det for andre, med mer omfattende behov, kan være et første kontaktpunkt med helse- og omsorgstjenesten. Se den enkelte kommunes nettside for hvilke lavterskeltilbud som tilbys.
Formål
Lavterskeltilbud skal gjøre det lettere å søke hjelp tidlig, før problemene blir for store eller vanskelige å håndtere. De bidrar til forebygging og tidlig innsats, noe som kan redusere behovet for mer omfattende tiltak.
Hva forventes av søker
- Lavterskeltilbud bør være førstevalg når behov for tjenester oppstår, og at vedkommende benytter familie, nettverk, frivillige lag og organisasjoner så langt det er mulig før det blir søkt om bistand/ander tjenester
- Avtaler overholdes og det gis beskjed ved fravær
- Bidrar ut fra egne forutsetninger
- Benytter tilbakemeldingsverktøy etter samtaler
Kriterier for tildeling
Tilbudene kan være aktuell dersom:
- Det er behov for tidlig innsats for å unngå utvikling av alvorligere helseutfordringer
Hva som kan forventes av kommunen
- Dimensjonerer tilbudene ut fra behov og utfordringer
- Legger til rette for brukermedvirkning
Andre opplysninger
- De fleste lavterskeltilbud krever ingen henvising
- Tilbudene gis som hovedregel på dagtid på ukedager
- Tilbudene gis i kommunens lokaler, i søkers hjem, eller i søkers nærmiljø
- Varighet bestemmes ut fra en helhetlig faglig vurdering
- Det kan inngås en skriftlig avtale og/eller det utarbeides en tiltaksplan
Betaling for tjenesten
Det er ofte ingen egenbetaling for disse tjenestene, og det kan variere fra kommune til kommune.