Felles tjenestebeskrivelser for kommunale helse- og omsorgstjenester

Felles tjenestebeskrivelser for kommunale helse- og omsorgstjenester. 

  • Aukra kommune
  • Hustadvika kommune
  • Kristiansund kommune
  • Molde kommune
  • Rauma kommune
  • Vestnes kommune

Tjenestebeskrivelser for kommunale helse- og omsorgstjenester

Tjenestebeskrivelsene gir informasjon om helse- og omsorgstjenester som ytes av kommunene Aukra, Hustadvika, Kristiansund, Molde, Rauma og Vestnes.

Informasjonen finnes på den enkelte kommunes hjemmeside.

Beskrivelsene skal være med å skape forståelse for kriterier for å kunne bli tildelt tjenester, samt hvilket innhold tjenestene kan ha. Tjenestebeskrivelsene er et verktøy for å imøtekomme nasjonale prioriteringer i helse- og omsorgstjenesten.

Kriteriene legges til grunn ved den faglige-, skjønnsmessige- og individuelle vurdering av den enkeltes søknad. Ved eventuell tildeling av tjenester beslutter kommunene omfang, form og hvem som skal utføre tjenesten(e). 

Beskrivelsene omfatter de tjenester kommunene yter som er lovpålagte, samt enkelte ikke- lovpålagte tjenester. 

I beskrivelsene nyttes hovedsakelig betegnelsen søker.

Beskrivelsene vedtas politisk av de enkelte kommunene. Mindre justeringer foretas administrativt.

Hva som forventes av søker før søknad om tjeneste

  • Har fokus på å mestre egen hverdag og tar vare på seg selv
  • Innhenter informasjon, søker råd og planlegger ut fra egen livssituasjon
  • Tilrettelegger i eksisterende bolig eller vurderer å bytte bolig dersom nødvendig
  • Benytter seg aktivt av støtte fra egen familie og nettverk
  • Benytter tilbud fra frivillige organisasjoner, lag og foreninger
  • Bestiller nødvendige varer og tjenester, som for eksempel:
    • Dagligvarer
    • Middagslevering
    • Inngår avtale med apotek for levering av nødvendige apotekvarer, som multidose og inkontinensutstyr
    • Følge til aktiviteter/avtaler
    • Transport
    • Rengjøring
    • Hagestell
    • Snømåking/brøyting
  • Går til innkjøp av mestringsteknologi som er allment tilgjengelig, for eksempel robotstøvsuger og GPS-klokke
  • Går til innkjøp av hensiktsmessig inventar, som for eksempel regulerbar stol og seng
  • Benytter seg av de lavterskeltilbud den enkelte kommune kan tilby
  • Tar kontakt med posten for hensiktsmessig plassering av postkasse
  • Tar kontakt med renovasjonsselskapet for bistand med eller hensiktsmessig plassering av søppeldunk

Innsatspyramiden

Innsatspyramiden er en veiviser for helse- og omsorgstjenestetilbudet. Den beskriver den enkelte innbyggers innsats og hvordan behov hos den enkelte eventuelt kan imøtekommes med tjeneste(r) på tilpasset nivå. Innsatspyramiden bygger på BEON-prinsippet om tjenester på beste effektive omsorgsnivå.  

Overordnet for beskrivelsene av kommunale helse- og omsorgstjenester

Kommunen yter både lovpålagte- og enkelte ikke lovpålagte tjenester. Kommunen fatter vedtak som i hovedregel vil være tidsbegrenset. Alle lover og forskrifter kan i sin helhet leses på www.lovdata.no 

Formål med tjenestene 

Helse- og omsorgstjenestelovens formål er særlig å: 

  1. forebygge, behandle og tilrettelegge for mestring av sykdom, skade, lidelse og nedsatt funksjonsevne,
  2. fremme sosial trygghet, bedre levevilkårene for vanskeligstilte, bidra til likeverd og likestilling og forebygge sosiale problemer,
  3. sikre at den enkelte får mulighet til å leve og bo selvstendig og til å ha en aktiv og meningsfylt tilværelse i fellesskap med andre,
  4. sikre tjenestetilbudets kvalitet og et likeverdig tjenestetilbud,
  5. sikre samhandling og at tjenestetilbudet blir tilgjengelig for pasient og bruker, sikre nødvendig opplæring av pasient, bruker og pårørende, samt sikre at tilbudet er tilpasset den enkeltes behov,
  6. sikre at tjenestetilbudet tilrettelegges med respekt for den enkeltes integritet og verdighet og
  7. bidra til at ressursene utnyttes best mulig.

Hva som forventes av søker

  • Sender søknad om tjeneste i så god tid som mulig
  • Definerer hvem som er nærmeste pårørende/ fullmektig/ verge
  • Sørger for at eventuelle nødvendige samtykker og fullmakter foreligger og framlegges
  • Utfører selv de oppgaver hen mestrer selv
  • Gjør seg kjent med innhold i vedtak, informasjonsskriv og avtaler. Tjeneste som ikke benyttes som oppsatt, vil som hovedregel utgå
  • Deltar i utforming av egne planer og avtaler så langt mulig for å sikre egen medvirkning og innflytelse
  • Yter en egeninnsats ved å følge avtaler for å nå sine målsetninger
  • Møter til avtalt time
  • Avbestilling eller avslutning av tjenesten gjøres i så god tid som mulig

Hvordan søke om tjenester?

Kommunene har oppdatert informasjon på sine hjemmesider om tjenester og/eller frivillige tilbud, samt veiledning om hvordan søke tjenester. 
Dersom det er behov for tjenester, kan det søkes på følgende måte: 

  • www.helsami.no
  • appen HelsaMi som kan lastes ned til mobiltelefon
  • papirsøknad for de som ikke kan benytte seg av digital søknad, kommunen kan eventuelt bistå

Det kan søkes digitalt på vegne av andre når det er gitt samtykke til det. Søknad kan komme fra pårørende, lege, spesialisthelsetjenesten eller annen helseinstans. Kommunen kontakter da søker for å bekrefte denne ved behov. 

Klage på helse- og omsorgstjenester sendes kommunen. Dersom klagen ikke fører fram, blir den enten oversendt Statsforvalteren eller kommunens klageinstans for endelig avgjørelse.  

Hva kan forventes av kommunene

  • Saksbehandler i tråd med gjeldende lover og regelverk:
    • Gjør en individuell og helhetlig kartlegging og vurdering av funksjon og bistandsbehov i samråd med søker og eventuelt fullmektig, verge eller nærmeste pårørende
    • Det fattes vedtak/avgjørelser som er klare og tydelige, slik at det lett forstås hva som innvilges/avslås
    • Vedtak/avgjørelser om enkelte tjenester er tidsbegrenset
    • Behandler bekymringsmeldinger
    • Tar imot og behandler klager
  • Alle ansatte skal være kjent med tjenestebeskrivelsene. Deres rolle er å følge opp vedtak fattet av forvaltning helse- og omsorg i den enkelte kommune
  • Tjenesteyterne legitimerer seg ved oppmøte
  • Det ytes nødvendige og forsvarlige tjenester slik det framkommer av vedtak eller avtale
  • Tjenesteyterne samarbeider tverrfaglig ved behov
  • Den enkeltes behov for tjenester blir fortløpende evaluert
  • Søker skal få beskjed i så god tid som mulig dersom avtaler må endres
  • I forbindelse med høytider og ferieavvikling kan det bli endring av faste rutiner
  • Tjenesteyter skal ikke transportere søker eller søkers personlige utstyr i sin private bil

Hva forventes av tilrettelegging i hjemmet når man mottar tjenester?

  • Når søker mottar tjenester i hjemmet, blir dette automatisk tjenesteyters arbeidsplass. Søker skal derfor bidra til å skape en god arbeidsplass jfr. bestemmelsene i arbeidsmiljøloven
  • Hjemmet skal være i en slik stand at tjenesteutøver kan utføre arbeidet. Dersom boligen er særdeles skitten, skal det gjennomføres rundvask før kommunal bistand settes inn. Dette må den enkelte søker sørge for og betale selv
  • Der det anses hensiktsmessig, skal helse- og mestringsteknologi benyttes for å få nødvendig bistand, for eksempel digitalt tilsyn
  • Der det anses nødvendig skal tjenesteyter kunne bruke tekniske hjelpemidler for å utøve nødvendige stell og pleie
  • Nødvendig ommøblering og fjerning av tepper må aksepteres
  • Det skal ikke røykes mens tjenesteyter er på besøk, og det skal luftes ut på forhånd
  • Søker som har husdyr må sørge for at disse ikke er til sjenanse for tjenesteyter
  • Adkomst til bolig skal være fremkommelig og trygg uavhengig av årstid
  • Det må være lys utendørs og innendørs slik at det er lett å finne fram
  • Bolig må være godt merket med husnummer og navn

Tjenester vil ikke bli utført i situasjoner der søker eller andre i husholdningen viser truende eller voldelig adferd. Tjenesteyter vil melde fra til lege, spesialisthelsetjenesten eller politiet mv. dersom det er behov for det. 

Betaling for tjenestene

Det kommer fram i den enkelte tjenestebeskrivelse, på kommunenes hjemmesider og i vedtaket om det er egenbetaling for tjenesten.