Felles tjenestebeskrivelser for kommunale helse- og omsorgstjenester.
- Aukra kommune
- Hustadvika kommune
- Kristiansund kommune
- Molde kommune
- Rauma kommune
- Vestnes kommune
Tjenestebeskrivelser for kommunale helse- og omsorgstjenester
Tjenestebeskrivelsene gir informasjon om helse- og omsorgstjenester som ytes av kommunene Aukra, Hustadvika, Kristiansund, Molde, Rauma og Vestnes.
Informasjonen finnes på den enkelte kommunes hjemmeside.
Beskrivelsene skal være med å skape forståelse for kriterier for å kunne bli tildelt tjenester, samt hvilket innhold tjenestene kan ha. Tjenestebeskrivelsene er et verktøy for å imøtekomme nasjonale prioriteringer i helse- og omsorgstjenesten.
Kriteriene legges til grunn ved den faglige-, skjønnsmessige- og individuelle vurdering av den enkeltes søknad. Ved eventuell tildeling av tjenester beslutter kommunene omfang, form og hvem som skal utføre tjenesten(e).
Beskrivelsene omfatter de tjenester kommunene yter som er lovpålagte, samt enkelte ikke- lovpålagte tjenester.
I beskrivelsene nyttes hovedsakelig betegnelsen søker.
Beskrivelsene vedtas politisk av de enkelte kommunene. Mindre justeringer foretas administrativt.
Innsatspyramiden
Innsatspyramiden er en veiviser for helse- og omsorgstjenestetilbudet. Den beskriver den enkelte innbyggers innsats og hvordan behov hos den enkelte eventuelt kan imøtekommes med tjeneste(r) på tilpasset nivå. Innsatspyramiden bygger på BEON-prinsippet om tjenester på beste effektive omsorgsnivå.
Overordnet for beskrivelsene av kommunale helse- og omsorgstjenester
Kommunen yter både lovpålagte- og enkelte ikke lovpålagte tjenester. Kommunen fatter vedtak som i hovedregel vil være tidsbegrenset. Alle lover og forskrifter kan i sin helhet leses på www.lovdata.no
Formål med tjenestene
Helse- og omsorgstjenestelovens formål er særlig å:
- forebygge, behandle og tilrettelegge for mestring av sykdom, skade, lidelse og nedsatt funksjonsevne,
- fremme sosial trygghet, bedre levevilkårene for vanskeligstilte, bidra til likeverd og likestilling og forebygge sosiale problemer,
- sikre at den enkelte får mulighet til å leve og bo selvstendig og til å ha en aktiv og meningsfylt tilværelse i fellesskap med andre,
- sikre tjenestetilbudets kvalitet og et likeverdig tjenestetilbud,
- sikre samhandling og at tjenestetilbudet blir tilgjengelig for pasient og bruker, sikre nødvendig opplæring av pasient, bruker og pårørende, samt sikre at tilbudet er tilpasset den enkeltes behov,
- sikre at tjenestetilbudet tilrettelegges med respekt for den enkeltes integritet og verdighet og
- bidra til at ressursene utnyttes best mulig.
Hvordan søke om tjenester?
Kommunene har oppdatert informasjon på sine hjemmesider om tjenester og/eller frivillige tilbud, samt veiledning om hvordan søke tjenester.
Dersom det er behov for tjenester, kan det søkes på følgende måte:
- www.helsami.no
- appen HelsaMi som kan lastes ned til mobiltelefon
- papirsøknad for de som ikke kan benytte seg av digital søknad, kommunen kan eventuelt bistå
Det kan søkes digitalt på vegne av andre når det er gitt samtykke til det. Søknad kan komme fra pårørende, lege, spesialisthelsetjenesten eller annen helseinstans. Kommunen kontakter da søker for å bekrefte denne ved behov.
Klage på helse- og omsorgstjenester sendes kommunen. Dersom klagen ikke fører fram, blir den enten oversendt Statsforvalteren eller kommunens klageinstans for endelig avgjørelse.
Hva forventes av tilrettelegging i hjemmet når man mottar tjenester?
- Når søker mottar tjenester i hjemmet, blir dette automatisk tjenesteyters arbeidsplass. Søker skal derfor bidra til å skape en god arbeidsplass jfr. bestemmelsene i arbeidsmiljøloven
- Hjemmet skal være i en slik stand at tjenesteutøver kan utføre arbeidet. Dersom boligen er særdeles skitten, skal det gjennomføres rundvask før kommunal bistand settes inn. Dette må den enkelte søker sørge for og betale selv
- Der det anses hensiktsmessig, skal helse- og mestringsteknologi benyttes for å få nødvendig bistand, for eksempel digitalt tilsyn
- Der det anses nødvendig skal tjenesteyter kunne bruke tekniske hjelpemidler for å utøve nødvendige stell og pleie
- Nødvendig ommøblering og fjerning av tepper må aksepteres
- Det skal ikke røykes mens tjenesteyter er på besøk, og det skal luftes ut på forhånd
- Søker som har husdyr må sørge for at disse ikke er til sjenanse for tjenesteyter
- Adkomst til bolig skal være fremkommelig og trygg uavhengig av årstid
- Det må være lys utendørs og innendørs slik at det er lett å finne fram
- Bolig må være godt merket med husnummer og navn
Tjenester vil ikke bli utført i situasjoner der søker eller andre i husholdningen viser truende eller voldelig adferd. Tjenesteyter vil melde fra til lege, spesialisthelsetjenesten eller politiet mv. dersom det er behov for det.
Betaling for tjenestene
Det kommer fram i den enkelte tjenestebeskrivelse, på kommunenes hjemmesider og i vedtaket om det er egenbetaling for tjenesten.