Klarlegging av eksisterende grenseKlarlegging av eksisterende grense følger to forskjellige løp da ikke alle grenseforløp er like godt dokumentert. Er grensene godt dokumentert og tidligere målt etter dagens krav gjennom en oppmålingsforretning eller tilsvarende, kan man bestille en påvisning. Grensene vil da påvises under en oppmålingsforretning og det blir satt ned merker der det mangler. Skulle det være slik at grensene ikke er godt dokumentert må man legge frem dokumentasjon som beskriver grenseforløpet. Dette kan typisk være en gammel skylddeling der grensene bare er beskrevet i tekst eller annen gyldig dokumentasjon. Klarlegging av eiendomsgrense Hvem kan kreve en klarlegging av grense? Disse kan kreve en klarlegging av grense: Det vanligste er at eieren av eiendommen rekvirerer en klarlegging av grense. Fullstendig liste over de som kan rekvirere finner du her: matrikkellova § 17. Hvordan går jeg frem? I alle tilfellene vil det måtte rekvireres en oppmålingsforretning. Rekvisisjon av oppmålingsforretning Vedlegg til rekvisisjonen: Kart som viser hva som ønskes klarlagt. Dokument som omtaler/etablerer grensene, når grensene ikke tidligere er koordinatfestet. Annen aktuell dokumentasjon. Rekvisisjonen sammen med vedleggene sendes: Molde kommune Rådhusplassen 1 6413 Molde Hvor kan jeg finne dokumentasjon? Først må du finne ut når eiendommen ble opprettet, dette finner du gjerne ved å se i grunnboken til eiendommen. Grunnboken kan du bestille på seeiendom.no. Legg merke til om eiendommen har blitt endret siden den ble opprettet. Fra og med (år) Til og med (år) Dokumenttype Arkiv - 1950 Skylddeling Statsarkivet 1951 - Skylddeling Kartverket ved tinglysingen 1978* 2010 Målebrev Kommunen 2010 - Matrikkelbrev Kommunen Jordskifte Romsdal jordskifterett *I sentrumsnære områder i Molde kan det finnes målebrev lengre tilbake i tid Veien videre etter at klarlegging av eksisterende grense er rekvirert Landmåler kontrollerer rekvisisjonen og melder tilbake om det er noe som mangler eller må gjøres annerledes. Etter at nødvendige skjema og erklæringer foreligger vil oppmålingsavdelingen kalle inn til oppmålingsforretning ute i marka. Det sendes da et varsel til partene med 14 dagers frist. Landmåler merker og måler eiendomsgrensene i tråd med partenes påstander og fremlagt dokumentasjon under oppmålingsforretningen. Etter oppmålingsforretningen vil det sendes ut en protokoll som skal gjenspeile oppmålingsforretningen, samt underretning om hva som er ført i matrikkelen. Det er mulighet til å klage på protokollen og det som har blitt ført i matrikkelen, her gjelder en klagefrist på 3 uker fra underretning er mottatt. Du vil motta faktura fra oppmålingsavdelingen. Hva koster det? Sist endret12.02.2020 13.48