Telefonvarsling - sjekk oppføringen!

Når viktig informasjon må ut raskt, vil Molde kommune sende deg et varsel på telefon. Det kan for eksempel være når det er behov for evakuering, når vi må koble ut vannet, eller når du må koke vannet. Telefonvarslingen brukes både i planlagte og ved akutte situasjoner. Molde kommune sender meldingen til alle i kommunen, eller til boliger og bedrifter innenfor et gitt område.
 

Får jeg varsel? Hvordan sjekker jeg det?
Alle bør kontrollere sin egen oppføring. Slik hjelper du kommunen med å varsle så korrekt som mulig. Det gjør du her. Tast inn Molde og ditt telefonnummer, så mottar du PIN-kode via SMS for å endre opplysninger. Her kan du også registrere deg på en adresse du ikke er folkeregistrert på, dersom du for eksempel ønsker å få varsel ved hendelser som berører fritidseiendom, studentbolig eller lignende. Dersom telefonen din er registrert på arbeidsgiver, må du selv legge inn denne.


Mobil og fasttelefon
Varslingen skjer ved at det blir sendt ut SMS til mobiltelefoner, og en talemelding til de som kun er registrert med fasttelefon.


Hvordan finner kommunen mitt telefonnummer?
Dataregisteret som blir brukt er en sammenstilling av informasjon fra Folkeregisteret, nummeropplysning fra alle teleoperatørene og informasjon fra GAB-registeret. Innbyggere under 16 år ligger ikke i adressedatabasen, og mottar heller ikke varsel.


Hemmelig nummer?
Adresseregisteret fanger ikke opp personer med hemmelig nummer. Har du hemmelig nummer og ønsker varsling, kan du trygt registrere deg i registeret, som blir holdt hemmelig for alle andre.


Blir bedrifter varslet?
Registere inneholder også telefonnummer til bedrifter. Telefonnummer med automatisk svartjeneste eller tastevalg for viderekobling er lite egnet som kontaktnummer. Dersom din bedrift er registrert med et slikt nummer, bør dere endre nummeret. Vi ber om at riktig kontaktperson og nummer blir registrert her

Tips en venn Skriv ut